Na początku 2022 roku Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie przystąpił do odbywającego się w ramach programu Erasmus+ (Typ akcji: KA220-HED – Cooperation partnerships in higher education; Call 2021) międzynarodowego projektu Values in Democracy Education – enhancing competencies and beliefs of teacher students through a joint study program.
Projekt ValiDE (Values in Democracy Education) odpowiada na potrzebę wzmocnienia edukacji demokratycznej w szkołach podstawowych na poziomie wstępnego kształcenia nauczycieli w szkole podstawowej. Służy zwiększeniu kompetencji przyszłych nauczycieli w zakresie radzenia sobie z różnorodnością społeczną, kulturową i religijną w klasie i jednoczesnego promowania wartości demokratycznych.
Projekt zakłada trzyletnią wymianę studentów pomiędzy trzema europejskimi uczelniami: Pädagogische Hochschule w Weingarten (Niemcy), Uniwersytetem Pedagogicznym w Krakowie (Polska) oraz Uniwersytetem w Agder (Norwegia). Ponadto w przedsięwzięciu uczestniczą trzy pozarządowe instytucje: Fundacja Global Ethics (Niemcy), Arkivet (Norwegia) oraz Centrum Edukacyjne Proharmonia (Polska), których program skupia się na koncepcjach edukacji opartej o prawa człowieka, pokój i wartości, przy zastosowaniu podejścia wielopłaszczyznowego.
Pierwsza edycja (10 września – 2 października 2022 roku) składała się z wykładów, warsztatów, wizyt w siedzibach partnerów projektu i miała na celu praktyczne spojrzenie na to, jak wygląda szkoła podstawowa w każdym z krajów partnerskich. Studenci mieli szansę odwiedzenia i obserwowania procesu nauczania w wybranych placówkach. Uczestnicy pracowali wspólnie ze studentami z uczelni partnerskich nad zagadnieniami z zakresu nauk pedagogicznych, dotyczących edukacji na rzecz wartości demokratycznych, przygotowywali scenariusze lekcji oraz projekty szkolne.
Podczas pierwszego tygodnia wymiany, studenci uczestniczyli w warsztatach prowadzonych przez zespół z Pädagogische Hochschule w Weingarten oraz Stiftung Weltethos w Tübingen podczas których, współpracując w międzynarodowych grupach, poszerzyli swoją wiedzę z zakresu wartości demokratycznych. Dodatkowo, zespół obserwował lekcje przeprowadzone w niemieckiej szkole podstawowej.
W kolejnym tygodniu studenci wzięli udział w wykładach oraz pracowali w grupach pod nadzorem prowadzących. Kursanci chętnie zadawali pytania podczas wizyty w jednej ze szkół ponadgimnazjalnych w Krakowie, gdzie tematem spotkania było prowadzenie i działania samorządu szkolnego oraz udział uczniów w życiu szkoły. Część wymiany została poświęcona wizytom w krakowskich muzeach: Fabryce Schindlera oraz Critotece. W Kielcach natomiast studenci odwiedzili Muzeum Dialogu – nad wyraz potrzebnego w dzisiejszych czasach – oraz wysłuchali prezentacji reprezentanta ZHP. Jednym z ciekawszych wydarzeń były warsztaty z zakresu animacji z laureatką Oscara Magdaleną Bryll. Chętni studenci przygotowali w grupach własne filmy, używając powszechnie dostępnych materiałów: kredek, markerów, klocków lego.
Ostatni tydzień wymiany studenci spędzili intensywnie na szkoleniach w Uniwersytecie Agder w Kristiansandzie (Norwegia) i zdobywając wiedzę o wartościach szczególnie ważnych dla norweskiego społeczeństwa. Mieli możliwość obserwowania lekcji przeprowadzonych w jednej z elitarnych szkół podstawowych oraz uczestniczyli w warsztatach dotyczących praw człowieka w Arkivet. Jednym z zadań studentów było przygotowanie i modyfikowanie istniejących już materiałów dydaktycznych dla szkół podstawowych. Nie zabrakło również czasu na integrację i wspólne zwiedzanie okolicznych miejscowości.
Efektem zakończonej edycji projektu jest szczegółowy opis kursu wymiany oraz zbiór, gotowych do wykorzystania w szkołach podstawowych we wszystkich trzech krajach, materiałów dydaktycznych.
Studenci, którzy uczestniczyli w pierwszej edycji projektu przyznają, że wymiana była udanym przedsięwzięciem. Poszerzyli swoją wiedzę na temat wartości demokratycznych i sposobach ich efektywnego nauczania oraz w zakresie ogólnej wiedzy o europejskich systemach szkolnych, a także odbyli wiele wzbogacających dyskusji.
Uczestnicy pierwszej edycji projektu, studenci Uniwersytetu Pedagogicznego oraz członkowie Koła Naukowego „Nauczyciel z Pasją”: Paulina Burkot, Katarzyna Budzowska, Karolina Pawlikowska, Amy Sepioł, Dominika Wilk, Wiktoria Cieślikiewicz, Maria Kozłowska oraz Erik Orozco.