prof. Henryk Noga

Prof. dr hab. Henryk Noga, Dyrektor Instytutu Nauk Technicznych Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, został uhonorowany tytułem Doktora Honoris Causa przez Narodowy Uniwersytet Lotniczy w Kijowie.

Prof. dr hab. Henryk Noga pracuje w UKEN (wcześniejsze nazwy uczelni: WSP, AP, UP) od 1992 roku. Na jego dorobek naukowy składa się osiem monografii, cztery skrypty oraz ponad 300 artykułów i tekstów dydaktycznych, udział w ponad 30 krajowych i międzynarodowych projektach badawczych, a także uczestnictwo w kilkuset ogólnopolskich i międzynarodowych konferencjach naukowych. Ponadto prof. dr hab. Henryk Noga był promotorem 11 rozpraw doktorskich oraz ponad 400 prac licencjackich i magisterskich. Aktualnie jest opiekunem naukowym kilku prac doktorskich.

Współpracuje z wieloma uczelniami i szkołami w Polsce i za granicą, regularnie prowadząc wykłady i warsztaty dotyczące wpływu techniki na procesy socjalizacyjne.

Zainteresowania naukowo-badawcze prof. dr. hab. Henryka Nogi koncentrują się przede wszystkim na personalizmie jako nurcie filozoficznym stawiającym w centrum humanistyki osobowość, w szczególności w obszarze badań z zakresu familiologii. Rezultatem badań prof. dr. hab. Henryka Nogi jest także szereg prac dotyczących skuteczności metod nauczania, edukacji techniczno-informatycznej oraz przyczyn niepowodzeń i sukcesów w pracy dydaktyczno-wychowawczej. Na szczególną uwagę zasługują prace poświęcone badaniom wpływu komputera na wychowanie, zwłaszcza gier komputerowych. Obszerne studia oraz opublikowana książka na ten temat sytuują autora w gronie wybitnych znawców tej problematyki.

Prof. dr hab. Henryk Noga prowadzi również badania dotyczące optymalizacji przygotowania dydaktycznego przyszłych nauczycieli, zarówno w zakresie teorii, jak i praktyki. Na uwagę zasługują badania związane z percepcją treści technicznych oraz twórczością techniczną uczniów i studentów. Celem tych badań jest zwrócenie uwagi na niezwykle nośny i społecznie istotny problem niejawnego, utajonego i niezamierzonego oddziaływania, tzw. ukrytego programu edukacji, w odniesieniu do edukacji technicznej oraz techniczno-informatycznej. Badania przyszłych nauczycieli – studentów techniki i informatyki przyczynią się nie tylko do usystematyzowania i wzbogacenia teoretycznej wiedzy pedagogicznej o ten wciąż aktualny problem, ale również wspierają praktykę edukacyjną poprzez: skłanianie do refleksji nad celami edukacji technicznej; stwarzanie możliwości dostrzegania nieoczywistych treści w zjawiskach pozornie oczywistych, a także ochronę potencjalnych odbiorców przed niepożądanymi skutkami tego procesu. Pozwala to także włączyć nauczycieli akademickich do dialogu i krytycznej refleksji nad ukrytym programem akademickiej edukacji, w kontekście kształcenia technicznego.

prof. Henryk Noga z dyplomem DHC

Współpraca prof. dr. hab. Henryka Nogi z Narodowym Uniwersytetem Lotniczym w Kijowie otwiera nowe perspektywy współpracy naukowej zarówno dla Doktora Honorowego, jak i dla Instytutu Nauk Technicznych oraz Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.

dyplom potwierdzający nadanie tytułu Doktora Honorowego Narodowego Uniwersytetu Lotniczego w Kijowie (plik pdf, rozmiar 838 KB)