studia pierwszego stopnia, profil ogólnoakademicki

 

Sylwetka absolwenta

Absolwent kierunku pedagogika (studia pierwszego stopnia) dysponuje interdyscyplinarną wiedzą pedagogiczną, historyczno-filozoficzną, socjologiczną i psychologiczną, obejmującą: terminologię i metodologię badań, zasady i normy etyczne, podstawy prawne, społeczno-kulturowy kontekst wychowania i pracy opiekuńczo-wychowawczej oraz planowania i organizowania własnego rozwoju zawodowego. Wiedza ta obejmuje również znajomość instytucji i organizacji, które współuczestniczą w procesach wychowania i opieki. Jest przygotowany do działalności na rynku pracy zarówno w sektorze państwowym, samorządowym, pozarządowym, jak i prywatnym, w tym samozatrudnieniu.

Potrafi wykorzystać tę wiedzę w sytuacjach praktycznych, posługując się warsztatem metodycznym i diagnostycznym w różnych sytuacjach wychowawczych, opiekuńczych w stosunku do jednostek, grup oraz różnych środowisk wychowawczych. Posiada umiejętności w zakresie komunikowania się w języku ojczystym i obcym na poziomie B2 (Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego). Ustawicznie dąży do aktualizowania i pogłębiania wiedzy, rozwijania swoich kompetencji zawodowych.

Posiadana wiedza, umiejętności oraz kompetencje społeczne określone szczegółowo poprzez kierunkowe efekty uczenia się pozwalają absolwentowi studiów na kierunku: pedagogika, studia pierwszego stopnia podjąć zadania w obszarze planowania, projektowania, prowadzenia oraz modyfikowania działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych skierowanych na jednostki (w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi), grupy oraz różne środowiska wychowawcze. 

 

Uzyskiwane kwalifikacje oraz uprawnienia zawodowe

 

Absolwent studiów pierwszego stopnia na kierunku pedagogika ma przygotowanie do pracy na stanowisku:

  • pedagoga (na stanowiskach nienauczycielskich),
  • andragoga,
  • wychowawcy w placówkach wsparcia dziennego, wychowawczych i opiekuńczych, instytucjach pieczy zastępczej,
  • asystenta rodziny w specjalistycznych placówkach (centra pomocy rodzinie, poradnie życia rodzinnego, hospicja domowe dla dzieci, dzienne ośrodki opieki wyręczającej, szpitale dziecięce),
  • animatora czasu wolnego,
  • pedagoga animacji kulturalnej,
  • wykładowcy na kursach (edukator, trener),
  • opiekuna w ośrodkach dla cudzoziemców, placówkach dla samotnych matek, klubach integracji społecznej, schroniskach dla bezdomnych.

Absolwent jest przygotowany teoretycznie i praktycznie do:

  • prowadzenia badań nad zjawiskami wychowawczymi w kontekście procesów społecznych i przy uwzględnieniu jednostkowych procesów psychicznych; określa wpływ na człowieka różnorodnych czynników, warunkujących jego rozwój w poszczególnych fazach całego życia: rodziny, przedszkola, szkoły, kręgu rówieśników, otoczenia społecznego, środowiska lokalnego, zakładu pracy, służby wojskowej, organizacji społecznych, placówek kulturalnych, środków masowego przekazu i innych instytucji powołanych do wywierania wpływów wychowawczych;
  • prowadzenia badań ukierunkowanych na kształcenie dorosłych;
  • organizowania i inspirowania aktywności edukacyjnej człowieka dorosłego podejmowanej w systemie edukacji ustawicznej formalnej, pozaformalnej i nieformalnej w różnych środowiskach: społecznościach lokalnych, środowisku pracy, grupach nieformalnych;
  • planowania i prowadzenia zajęć dydaktycznych dla dorosłych realizując przy tym cele polityki edukacyjnej państwa w zakresie rozwoju kapitału ludzkiego i społecznego;
  • organizacji i prowadzenia zajęć wychowawczych oraz sprawowania opieki nad grupą dzieci lub młodzieży w placówkach oświatowych, wsparcia dziennego, wychowawczych i opiekuńczych oraz instytucjonalnej pieczy zastępczej: internatach, świetlicach, klubach, ośrodkach i ogniskach wychowawczych, pogotowiach opiekuńczych oraz pracy podwórkowej;
  • zapewniania pomocy w nauce, organizacji czasu wolnego, zabawy, zajęć sportowych oraz rozwoju zainteresowań;
  • współpracy z rodzicami, opiekunami, instytucjami i organizacjami w celu zapewnienia wychowankom warunków prawidłowego rozwoju oraz pomocy w trudnych sytuacjach;
  • inicjowania i organizowania zajęć w czasie wolnym dla młodzieży zagrożonej uzależnieniami, przestępczością, agresją, prostytucją, pozbawionej opieki przez rodziców;
  • prowadzenia warsztatów i zajęć w świetlicach środowiskowych, w klubach, w placówkach edukacji pozaszkolnej i nieformalnej oraz na ulicach;
  • współpracy ze szkołą i społecznościami lokalnymi;
  • organizowania społeczności lokalnej do uczestnictwa w kulturze;
  • inicjowania i organizowania grup osób zainteresowanych działalnością artystyczną i kulturalną;
  • prowadzenia zajęć i warsztatów artystycznych; przekazywania wiedzy o określonej dziedzinie sztuki oraz nauczania technik niezbędnych do jej uprawiania;
  • stosowania technik komunikacji społecznej i interpersonalnej w celu integrowania środowisk;
  • wykorzystywania nowoczesnych technologii w pracy zawodowej.

Absolwent po ukończeniu trzyletnich studiów pierwszego stopnia na kierunku: pedagogika jest przygotowany do pracy w różnych obszarach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, w placówkach wsparcia dziennego, poradniach rodzinnych, instytucjach pieczy zastępczej, klubach integracji społecznej, firmach szkoleniowych, centrach aktywności społecznej, w państwowej i samorządowej administracji oświatowej a także samozatrudnienia.

Absolwent ma opanowaną umiejętność wykorzystania nowoczesnych technologii w kreowaniu i realizowaniu zadań edukacyjnych oraz pracy opiekuńczo-wychowawczej.

Absolwent po ukończeniu studiów pierwszego stopnia na kierunku pedagogika i uzupełnieniu kształcenia na kierunku pedagogika (drugiego stopnia) uzyskuje pełne kwalifikacje nauczycielskie zgodnie z rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 453) oraz rozporządzaniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (t.j. Dz. U. 2023 poz. 2102).

 

Dostęp do dalszych studiów

Uzyskany tytuł zawodowy (licencjat) pozwala ubiegać się o przyjęcie na studia drugiego stopnia, kierunek: pedagogika, dające pełne kwalifikacje nauczycielskie oraz do podnoszenia kwalifikacji na studiach podyplomowych.

 

Kontakt

Instytut Pedagogiki
Kraków, ul. Ingardena 4, pokój 314
telefony 12 662 66 24, 12 662 66 36
instytutpedagogiki@uken.krakow.pl

strona internetowa Instytutu Pedagogiki