Orkiestra Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie powstała w 2005 roku z inicjatywy prof. dr. hab. Adama Korzeniowskiego. Zespół funkcjonował początkowo w mniejszym składzie pod nazwą Smyczkowa Orkiestra Kameralna Uniwersytetu Pedagogicznego (SOKUP).
Orkiestra Uniwersytetu Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie na Facebooku
W latach 2005–2010 zespół występował pod kierunkiem Małgorzaty Langer-Król, a następnie Olgi Piwowar. Do najważniejszych osiągnięć zespołu w tym czasie należy zaliczyć udział w projekcie polsko-niemiecko-izraelskim „Dla wspólnej przyszłości” (koncert ten odbył się w kościele św. Maksymiliana w Oświęcimiu w 2007 roku), oprawę nabożeństwa ekumenicznego w obozie koncentracyjnym w Oświęcimiu wraz z chórem mieszanym „Educatus” (2007 rok), występ podczas Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Edukacja artystyczna a rzeczywistość medialna” (2008 rok) oraz udział w Spotkaniach Noworocznych Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.
Od stycznia 2011 roku Orkiestra występuje pod batutą Małgorzaty Tęczyńskiej-Kęski. Na przestrzeni czasu zespół znacznie powiększył się i liczy obecnie ponad czterdziestu muzyków, co przyczyniło się do przekształcenia go w orkiestrę symfoniczną. Nastąpił także doceniony przez publiczność i krytykę wzrost poziomu artystycznego, a w programach koncertów pojawiły się wymagające dzieła Mozarta, Griega, Góreckiego, Chopina, Kilara, Bartoka czy Piazzolli. Zróżnicowany repertuar Orkiestry obejmuje obecnie nie tylko muzykę klasyczną, ale również rozrywkową. Podczas koncertów usłyszeć możemy słynne dzieła muzyki filmowej, jak i aranżacje polskich kompozytorów. W skład Orkiestry wchodzą studenci wszystkich krakowskich uczelni, którzy jednocześnie są absolwentami szkół muzycznych drugiego stopnia.
W swym dorobku koncertowym Orkiestra posiada między innymi występy na Festiwalu CANÇÓ MEDITERRÀNIA w Hiszpanii (2011 rok), Balkan Folk Festival (2012 rok), Międzynarodowym Festiwalu Orkiestr i Chórów w Paryżu, na którym otrzymała „Złoty Dyplom” (2013 rok). Zespół cyklicznie gości i koncertuje na Spotkaniach Noworocznych w auli Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, uświetnia międzynarodowe konferencje organizowane przez Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie oraz bierze aktywny udział w życiu muzycznym Krakowa, stając się Orkiestrą coraz bardziej rozpoznawalną i cenioną.
Z okazji jubileusz 10-lecia swojej działalności odbyły się trzy koncerty, na których zespół miał okazję zaprezentować się w bogatym i wymagającym repertuarze symfonicznym – począwszy od muzyki klasycznej do rozrywkowej. Program koncertów zawierał następujące utwory: W. A. Mozart – Uwertura do opery Wesele Figara, D. Szostakowicz – Walc z II Suity Jazzowej, W. Kilar – Polonez z filmu Pan Tadeusz (ar. M. J. Papara), Coldplay – Viva la vida oraz F. Chopin – Koncert fortepianowy f-moll op. 21 z pianistą Gajuszem Kęska w roli solisty.
W zróżnicowanym stylistycznie repertuarze wykonawcy odnajdywali się bardzo dobrze, ukazując kwintesencję stylistyki i artystycznego wyrazu. Zespół poradził sobie z łatwością z wymagającymi olbrzymiej precyzji artykulacyjnej przebiegami w Uwerturze Mozarta, w szerokiej frazie espressivo w Walcu Szostakowicza, z narracją oraz dialogiem z pianistą w Koncercie Chopina. Miejsca koncertów zostały celowo wyselekcjonowane pod względem dostępności dla różnorodnej publiczności. Otwarcie jubileuszu miało miejsce w auli Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, kolejny występ odbył się w Auli „Florianka”, a koncert wieńczący obchody został wykonany na Zamku w Korzkwi.
W lipcu 2017 roku Orkiestra Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie odbyła swoje pierwsze tournee symfoniczne do Austrii, występując w Chapel of Schönbrunn we Wiedniu, St. George’s Abbey am Längsee, Pfarrkirche Brückl (Brückl). Orkiestra wzbudziła ogromny podziw i zainteresowanie, publiczność każdorazowo nagradzała występy owacjami na stojąco, a licznie zgromadzona Polonia nie kryła łez wzruszenia, szczególnie podczas uroczystego wykonania Poloneza W. Kilara. Program koncertów w Austrii obejmował zarówno muzykę klasyczną jak również prawykonania specjalnie zamówionych przez Orkiestrę aranżacji muzyki filmowej u znanego i cenionego aranżera Ireneusza Boczka. Największy zachwyt wzbudzały: temat E. Morricone Misja (solo oboju – Kamelia Dzierżak), Lista Schindlera J. Williamsa (solo skrzypcowe – Aleksandra Matyas) oraz Ojciec Chrzestny z muzyką N. Rota oraz Somewhere over the Rainbow z Czarnoksiężnika z krainy Oz (solo trąbka – Piotr Kleśny).
Atmosfery towarzyszącej wyjazdom Orkiestry nie da się wyrazić słowami. Wspaniałe koncerty w prestiżowych miejscach niosą ze sobą zawsze ogromne przeżycia, a co za tym idzie – nowe historie i opowieści, które powtarzane są i będą przez kolejne lata. Energia, pasja, radość – to najważniejsze cechy członków zespołu. Orkiestra przestała być już tylko „stowarzyszeniem” ludzi – pasjonatów – muzyków, pragnących wspólnie grać – stała się „czymś” za czym się tęskni, o czym się nieustannie myśli i do czego wciąż chce się wracać.
Małgorzata Tęczyńska-Kęska