Określone w ustawie zmiany dotyczące rekrutacji na studia jednolite magisterskie, pierwszego oraz drugiego stopnia obowiązują od rekrutacji na rok akademicki 2025/2026. Kandydaci dokonujący wpisu będą zobowiązani do dostarczenia dodatkowych dokumentów zgodnie z poniższymi informacjami.

 

Kogo dotyczą zmiany?

Konieczność dostarczenia dodatkowych dokumentów, a także ich rodzaj, są związane z sytuacją kandydata – istotne jest obywatelstwo kandydata, jak i kraj uzyskania wykształcenia.

Zmiany w zasadach przyjmowania na studia dotyczą kandydatów nieposiadających obywatelstwa polskiego, którzy:

  • nie są obywatelami państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Islandii, Liechtensteinu, Norwegii, Szwajcarii lub Wielkiej Brytanii;

    oraz/lub:

  • dla studiów pierwszego stopnia i jednolitych magisterskich: ukończyli szkołę średnią za granicą i posiadają świadectwo uzyskane poza Polską, Unią Europejską, państwami należącymi do OECD i EFTA oraz Ukrainą;
  • dla studiów drugiego stopnia: ukończyli studia I stopnia lub jednolite magisterskie za granicą i posiadają dyplom ukończenia studiów wydany przez uczelnię poza Polską, Unią Europejską, państwami należącymi do OECD i EFTA oraz Ukrainą.
    Wszystkie wskazane poniżej dodatkowe dokumenty wymagane są na etapie wpisu. Terminy wpisów możesz sprawdzić w informatorze.

Państwa należące do Unii Europejskiej, OECD lub EFTA: Australia, Austria, Belgia, Bułgaria, Chile, Chorwacja, Cypr, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Holandia, Hiszpania, Irlandia, Islandia, Izrael, Japonia, Kanada, Kolumbia, Kostaryka, Korea Południowa, Lichtenstein, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Meksyk, Niemcy, Norwegia, Nowa Zelandia, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwajcaria, Szwecja, Turcja, USA, Węgry, Wielka Brytania, Włochy.

 

Obywatele państw należących do Unii Europejskiej, OECD, EFTA, Ukrainy 
wykształcenie wymagane dokumenty
uzyskane w Polsce

nie są wymagane dodatkowe dokumenty wynikające ze zmian przepisów

  • świadectwo lub dyplom ukończenia studiów wydane w krajach UE, OECD, EFTA, Ukrainie
  • świadectwa i inne dokumenty wydane za granicą przez szkoły lub instytucje edukacyjne uznawane przez państwo, na którego terytorium lub w którego systemie edukacji działają, objęte postanowieniami umów międzynarodowych
  • matura IB i EB
  • dyplom ukończenia studiów wydany w innych krajach niż UE, OECD, EFTA, Ukraina, poddany nostryfikacji

nie są wymagane dodatkowe dokumenty wynikające ze zmian przepisów

  • świadectwo wydane w innych krajach niż wskazane powyżej
  • świadectwa i inne dokumenty wydane za granicą przez szkoły lub instytucje edukacyjne uznawane przez państwo, na którego terytorium lub w którego systemie edukacji działają, nieobjęte postanowieniami umów międzynarodowych;
  • dyplom ukończenia studiów wydany w innych krajach niż wskazane powyżej, niepoddany nostryfikacji
  • dla studiów pierwszego stopnia i jednolitych magisterskich: potwierdzenie, że świadectwo uprawnia do podjęcia studiów: informacja wydana do tego świadectwa przez dyrektora NAWA lub decyzja kuratora oświaty o uznaniu świadectwa wydana na podstawie dotychczasowych przepisów
  • dla studiów drugiego stopnia: potwierdzenie, że dyplom ukończenia studiów uprawnia do podjęcia studiów II stopnia: informacja wydana do tego dyplomu przez dyrektora NAWA.

 

 

Obywatele innych państw
wykształcenie wymagane dokumenty
uzyskane w Polsce

nie są wymagane dodatkowe dokumenty wynikające ze zmian przepisów

  • świadectwo lub dyplom ukończenia studiów wydane w krajach UE, OECD, EFTA, Ukrainie
  • świadectwa i inne dokumenty wydane za granicą przez szkoły lub instytucje edukacyjne uznawane przez państwo, na którego terytorium lub w którego systemie edukacji działają, objęte postanowieniami umów międzynarodowych
  • matura IB i EB
  • dyplom ukończenia studiów wydany w innych krajach niż UE, OECD, EFTA, Ukraina, poddany nostryfikacji

nie są wymagane dodatkowe dokumenty wynikające ze zmian przepisów

  • świadectwo wydane w innych krajach niż wskazane powyżej
  • świadectwa i inne dokumenty wydane za granicą przez szkoły lub instytucje edukacyjne uznawane przez państwo, na którego terytorium lub w którego systemie edukacji działają, nieobjęte postanowieniami umów międzynarodowych
  • dyplom ukończenia studiów wydany w innych krajach niż wskazane powyżej, niepoddany nostryfikacji
  • dla studiów pierwszego stopnia i jednolitych magisterskich: potwierdzenie, że świadectwo uprawnia do podjęcia studiów: informacja wydana do tego świadectwa przez dyrektora NAWA lub decyzja kuratora oświaty o uznaniu świadectwa wydana na podstawie dotychczasowych przepisów.
  • dla studiów II stopnia: potwierdzenie, że dyplom ukończenia studiów uprawnia do podjęcia studiów II stopnia: informacja wydana do tego dyplomu przez dyrektora NAWA.

 

Dokument potwierdzający uprawnienie do podjęcia studiów (informacja dyrektora NAWA, decyzja kuratora oświaty)

Od 1 lipca 2025 roku to dyrektor Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej będzie wydawał informacje o świadectwach, dyplomach lub innych dokumentach potwierdzających uprawnienie do ubiegania się o przyjęcie na studia. Informacja dyrektora NAWA dotyczy konkretnego świadectwa lub dyplomu – do jej uzyskania trzeba złożyć wniosek do NAWA.

Informacje na temat procedury uzyskania informacji dyrektora NAWA są publikowane na stronie internetowej NAWA. świadectwo szkoły średniej.

Myślisz o podjęciu studiów? Przeczytaj informator i poznaj zasady rekrutacji. Postępuj zgodnie z poniższymi wskazówkami, a bezstresowo złożysz dokumenty i pomyślnie zakończysz postępowanie kwalifikacyjne.


Obcokrajowców dotyczą te same kryteria przyjęć na studia, co kandydatów posiadających polską „starą maturę”.


W związku z ogłoszeniem ustawy z dnia 4 kwietnia 2025 r. o zmianie niektórych ustaw w celu wyeliminowania nieprawidłowości w systemie wizowym Rzeczypospolitej Polskiej zmianie uległy zasady przyjmowania cudzoziemców na studia. Zapoznaj się z nimi uważnie i przygotuj odpowiednie dokumenty.


Po zapoznaniu się z powyższymi informacjami:

  1. Wypełnij elektroniczny formularz rejestracyjny znajdujący się na stronie internetowej rekrutacja.uken.krakow.pl (początek rejestracji: 1 czerwca 2025 roku).
    W systemie rekrutacyjnym zamieść właściwe dokumenty:
    • skan dokumentu uprawniającego do podjęcia studiów wyższych w kraju jego wydania wraz z tłumaczeniem na język polski przez tłumacza przysięgłego;
    • skan certyfikatu znajomości języka polskiego na wymaganym poziomie (na większości kierunków minimum B2 – sprawdź dokładnie w zasadach przyjęć jaki poziom jest wymagany) (Lista dokumentów potwierdzających znajomość języka polskiego na poziomie min. B2 zostanie opublikowana w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Po wejściu w życie ustawy oraz rozporządzenia przy wpisie na studia akceptowane będą wyłącznie wskazane w tych regulacjach dokumenty);
    • w przypadku kierunków artystycznych należy zamieścić również skan swojego portfolio.

      Wybierz studia którymi jesteś zainteresowany i wpłać opłatę rekrutacyjną na indywidualny numer konta podany w systemie rekrutacyjnym. Poczekaj na decyzję komisji rekrutacyjnej, która zostanie zamieszczona w systemie rekrutacyjnym.

  2. Jeżeli zostałeś zakwalifikowany – wnieś opłatę za legitymację na konto bankowe, na które wpłacałeś opłatę rekrutacyjną (jeśli nie posiadasz jeszcze legitymacji naszego Uniwersytetu lub nie posiadasz dostępu do aplikacji mObywatel) (Legitymacja studencka dostępna jest w aplikacji mObywatel. Elektroniczna Legitymacja studencka (ELS) może być wydana zakwalifikowanym kandydatom – na wniosek zainteresowanego). Wysokość opłaty za zleconą przez kandydata legitymację wynosi 22 złote – opłata nie podlega zwrotowi.

 

Dokonaj wpisu na listę studentów. W tym celu przygotuj wymagane dokumenty i dostarcz je w wyznaczonym przez komisję rekrutacyjną terminie.
Z systemu rekrutacyjnego wydrukuj (zakładka „zgłoszenia rekrutacyjne”):

  • podanie kandydata na studia;
  • oświadczenie – dotyczy studiów stacjonarnych;
  • umowę w sprawie opłat za studia stacjonarne dla cudzoziemców – dotyczy studiów stacjonarnych płatnych;
  • umowę w sprawie opłat za studia niestacjonarne – dotyczy studiów niestacjonarnych;
  • oświadczenie NFZ
  • zgodę na udostępnienie danych osobowych MPK

    oraz przygotuj następujące dokumenty:
  • kopię świadectwa maturalnego/dyplomu zalegalizowanego lub opatrzonego apostille lub innego dokumentu uzyskanego za granicą, uprawniającego do ubiegania się o przyjęcie na studia na uczelniach każdego typu w państwie, w którego systemie działa instytucja wydająca świadectwo/dyplom, wraz z tłumaczeniem na język polski wykonanym przez tłumacza przysięgłego (oryginał do wglądu) (oraz dokumenty wynikające ze zmiany przepisów);
  • kserokopię certyfikatu znajomości języka polskiego na wymaganym poziomie, wydanym przez odpowiednią jednostkę (na większości kierunków wymagany jest poziom B2) – oryginał do wglądu;
  • potwierdzenie wniesienia opłaty za legitymację 22 złote – dotyczy osób, które nie posiadają legitymacji Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie lub nie mają dostępu do aplikacji mObywatel.

    Dokumenty dodatkowe (dotyczy osób, które je posiadają):
  • kserokopię Karty Polaka;
  • kserokopię karty stałego pobytu;
  • kopię decyzji w sprawie stwierdzenia polskiego pochodzenia;
  • kopię certyfikatu znajomości języka polskiego na poziomie co najmniej C1 wydanego przez Państwową Komisję do spraw Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego;
  • kserokopię polisy ubezpieczeniowej;
  • oświadczenie opiekuna prawnego (plik docx, rozmiar 20 KB) – dotyczy niepełnoletnich kandydatów;
  • kserokopię dokumentu potwierdzającego nadanie statusu cudzoziemca „UKR” (uchodźcy) – dotyczy osób, które go posiadają (oryginał do wglądu);
  • pełnomocnictwo do wpisu (plik doc, rozmiar 26 KB) – dotyczy osób, które nie mogą osobiście dokonać wpisu na listę studentów.

otwarta książka, obok której leży pomarańczowy ołówek

Do rozpoczęcia roku akademickiego rezygnację ze studiów (pisemną) należy złożyć poprzez przesłanie skanu podpisanego druku rezygnacji wygenerowanego z systemu IRK na adres rezygnacje.irk@uken.krakow.pl lub w Dziale Obsługi Informatycznej, pok. nr 49 (parter), ul. Podchorążych 2.

Po tym terminie pisemną rezygnację ze studiów należy złożyć w Centrum Obsługi Studenta (wyłącznie w wersji papierowej – wzór formularza Rezygnacja ze studiów dostępny jest na stronie internetowej Centrum Obsługi Studenta) ul. Podchorążych 2, pok. nr 128 i 128A oraz pok. nr od 139 do 146. Opłaty za studia są naliczane do dnia złożenia pisemnej rezygnacji ze studiów lub skreślenia z listy studentów.

 

Informacja dla rezygnujących ze studiów niestacjonarnych

Decydując się na podjęcie studiów niestacjonarnych, zawiera Pan/Pani z Uczelnią umowę cywilnoprawną. Umowa ta określa między innymi warunki odpłatności za studia (czyli wysokość i sposób wnoszenia opłat), czas jej obowiązywania oraz zasady jej rozwiązania. Jest to szczególnie istotne w kontekście ewentualnych opłat, które mogą być naliczane do momentu formalnego zakończenia współpracy z Uczelnią.

W przypadku rezygnacji ze studiów należy pamiętać, że sama decyzja o nieuczestniczeniu w zajęciach nie oznacza automatycznego rozwiązania umowy. Aby skutecznie zrezygnować ze studiów i zakończyć obowiązek opłacania czesnego, konieczne jest złożenie pisemnego oświadczenia o rezygnacji. Zgłoszenie ustne lub nieobecność na zajęciach nie są wystarczające – umowa nadal obowiązuje.

Opłaty za studia będą naliczane do dnia złożenia pisemnej rezygnacji, niezależnie od tego, czy student faktycznie rozpoczął naukę (na przykład nawet jeśli nie odebrał legitymacji i wybrał inną uczelnię).

Dlatego w przypadku rezygnacji prosimy o niezwłoczne złożenie pisemnego oświadczenia, co pozwoli uniknąć niepotrzebnych kosztów.

 

znak zapytania, znak wyboru i wykrzyknik na granatowym tle

Konkursy świadectw maturalnych komisje rekrutacyjne przeprowadzą wyłącznie dla kandydatów, którzy spełnią kryteria przystąpienia do konkursu.

 

Zasady przeliczania wyników egzaminu maturalnego „nowa matura”

Wyniki egzaminu maturalnego z części pisemnej komisje rekrutacyjne będą przeliczać wg zasady:

  • poziom podstawowy 1% pkt = 1 pkt
  • poziom rozszerzony 1% pkt = 1,5 pkt

Gdy kandydat zdawał maturę na obu poziomach, komisja w rankingu uwzględni wynik korzystniejszy dla kandydata.

Kandydatom, którzy zdawali maturę dwujęzyczną, ubiegającym się o przyjęcie na studia komisje rekrutacyjne przeliczą wyniki matur, by były porównywalne do matury zdawanej na poziomie rozszerzonym:

  1.   gdy maturzysta uzyska z matury wynik niższy niż 80% pkt zastosowany zostanie przelicznik 1,25,
  2.   gdy maturzysta uzyska z matury wynik co najmniej 80% pkt, otrzyma 100% pkt.

Otrzymany wynik zostanie przemnożony przez współczynnik 1,5.

 

Zasady przeliczania wyników egzaminu maturalnego „stara matura”

Świadectwo dojrzałości
(skala ocen 3–5)
Świadectwo dojrzałości
(skala ocen 2–6)
Punkty do rankingu
3 2 30
  3 50
4 4 70
  5 90
5 6 100

 

 

Zasady przeliczania matury międzynarodowej (IB)

  1.   Kandydatów z maturą międzynarodową obowiązują takie same przedmioty egzaminu maturalnego jak kandydatów z nową maturą.
  2.   Wynik poziomu SL mnożony jest przez współczynnik 1,5
  3.   Wynik poziomu HL mnożony jest przez współczynnik 2,0
  4.   Wyniki na świadectwie matury międzynarodowej przeliczane będą w następujący sposób:
matura międzynarodowa IB
SL
nowa matura
PP
 matura międzynarodowa IB
HL
nowa matura
PR
7 100% 7 100%
6 90% 6 90%
5 75% 5 75%
4 60% 4 60%
3 45% 3 45%
2 30% 2 30%

 

 

Zasady przeliczania matury europejskiej (EB)

  1.   Kandydatów z maturą europejską obowiązują takie same przedmioty egzaminu maturalnego jak kandydatów z nową maturą
  2.   Poziom podstawowy (EB) traktowany jest jak poziom podstawowy nowej matury (x1,0)
  3.   Poziom rozszerzony (EB) traktowany jest jak poziom rozszerzony nowej matury (x1,5)
  4.   Wyniki na świadectwie matury europejskiej przeliczane będą w następujący sposób:
matura europejska (EB)poziom podstawowypoziom rozszerzony
9,51–10,00 100% 100%
9,00–9,50 85% 95%
8,00–8,99 80% 90%
7,00–7,99 70% 80%
6,00–6,99 60% 70%
0,00–5,99 0% 0%

 

 

Egzaminy

  1.   Pisemne egzaminy wstępne są anonimowe.
  2.   Egzaminy wstępne i rozmowy kwalifikacyjne oceniane będą w skali ocen (2–5), średnich ocen, w punktach lub procentach. Sposób oceniania komisje rekrutacyjne ogłoszą kandydatom przed postępowaniem kwalifikacyjnym na tablicach informacyjnych instytutów/katedr.

 

Podstawa prawna
Załącznik nr 2 do Uchwała nr 1.25.04.2024 Senatu Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie z 25 kwietnia 2024 roku w sprawie warunków i trybu rekrutacji na studia stacjonarne i niestacjonarne prowadzone w Uniwersytecie Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie w roku akademickim 2025/2026 (plik pdf, rozmiar 35 KB)

trzy znaki zapytania


Gdzie znajdę informacje na temat studiów prowadzonych na Uniwersytecie Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie?

Informacje zamieszczone są w zakładce Kandydat.

Gdzie uzyskam więcej informacji na temat prowadzonych studiów?

Szczegółowych informacji udzielają jednostki prowadzące poszczególne kierunki studiów.

Jak wygląda proces rekrutacji?

Kandydat, który chce ubiegać się o przyjęcie na studia stacjonarne lub niestacjonarne, pierwszego lub drugiego stopnia lub jednolite magisterskie w Uniwersytecie Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie zobowiązany jest do:

  • utworzenia konta w systemie rekrutacyjnym IRK na stronie internetowej Rekrutacja na studia (początek rejestracji: 1 czerwca 2025 roku);
  • uzupełnienia danych osobowych oraz zamieszczenia fotografii;
  • uzupełnienia informacji o wykształceniu oraz wpisania wyników;
  • wyboru kierunku studiów;
  • wniesienia opłaty rekrutacyjnej na indywidualne konto bankowe, wygenerowane przez system IRK;
  • dokonania wpisu na studia w wyznaczonym terminie (pod warunkiem zakwalifikowania do przyjęcia na studia).

 


Skany jakich dokumentów muszę zamieścić w systemie podczas rejestracji, chcąc ubiegać się o przyjęcie na studia?

Skan świadectwa należy dodać w przypadku części matur: matury uzyskanej za granicą, matury EB, IB oraz starej matury (wydawanej do 2004 roku). W innych przypadkach nie ma potrzeby wczytywania skanów.

Kandydaci na studia drugiego stopnia mają obowiązek zamieszczenia w systemie podczas rejestracji skan dyplomu licencjata, inżyniera lub magistra. Kandydaci – absolwenci roku 2024/2025 ubiegający się o przyjęcie na studia drugiego stopnia mogą zamieścić skan zaświadczenia o zdaniu egzaminu dyplomowego i uzyskanej ocenie na dyplomie. Kopię dyplomu wraz z oryginałem do wglądu kandydat zobowiązany jest doręczyć do Centrum Obsługi Studenta.

 


W jaki sposób mogę dokonać opłaty rekrutacyjnej?

Kandydat może wnieść opłatę na indywidualnie przypisany mu podczas elektronicznej rejestracji numer konta bankowego. Opłata rekrutacyjna podlega zwrotowi jedynie w przypadku nieuruchomienia kierunku (ścieżki kształcenia) lub rezygnacji kandydata z rekrutacji na studia tylko do momentu ostatniego dnia elektronicznej rejestracji na wybranym kierunku (ścieżce kształcenia) za pomocą kliknięcia przycisku „wycofaj”. Zwroty opłat rekrutacyjnych będą realizowane po zakończeniu całego procesu rekrutacji (listopad–grudzień 2025).

 


Chcę zarejestrować się na kilka kierunków studiów. Ile wpłat mam dokonać?

Opłata rekrutacyjna jest osobna dla każdego kierunku studiów (dla każdej ścieżki kształcenia). Jeśli kandydat rejestruje się na przykład na trzy kierunki studiów (trzy ścieżki kształcenia) musi dokonać trzech wpłat.

 


Opłata za legitymację. Ile wpłat dokonać?

  • Legitymacja studencka dostępna jest w aplikacji mObywatel. Elektroniczna Legitymacja studencka (ELS) może być wydana zakwalifikowanym kandydatom – na wniosek zainteresowanego. Wysokość opłaty za zleconą przez kandydata legitymację wynosi 22 złote – opłata nie podlega zwrotowi. Potwierdzenie wniesienia opłaty za legitymację należy złożyć komisji rekrutacyjnej w dniu wpisu na listę studentów.
  • Jeśli kandydat posiada już legitymację Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie – nie wnosi opłaty za legitymację (dotyczy to między innymi kandydatów na studia drugiego stopnia, którzy są absolwentami Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie). Opłatę za legitymację należy wnieść na to samo konto, co opłatę rekrutacyjną.

 


System nie odnotował dokonania przeze mnie opłaty rekrutacyjnej. Co zrobić?

Jeśli na koncie kandydata nie została zaksięgowana opłata rekrutacyjna należy pilnie skontaktować się Biurem Rekrutacji.

 


Nie posiadam jeszcze świadectwa maturalnego, a system rekrutacyjny został już uruchomiony, czy mogę się już rejestrować?

Tak, można założyć indywidualne konto, uzupełnić dane osobowe oraz wybrać kierunek studiów. Wypełniając dane dotyczące wykształcenia – dane z dokumentu świadectwa, zwróć uwagę na to, że nie musisz od razu podawać wszystkich informacji. Żeby dokonać zgłoszenia na studia, wystarczy, że wpiszesz rodzaj dokumentu (na przykład polska nowa matura), rok jego uzyskania oraz kraj wydania.

Po otrzymaniu świadectwa uzupełnij pozostałe pola: numer dokumentu (dla polskiej matury: zaczyna się od M/... lub, dla aneksów maturalnych, AM/...), datę wydania, rodzaj i nazwę instytucji wystawiającej (dla polskiej matury: OKE, które wydało świadectwo), miejsce wydania. Wszystkie te dane będą potrzebne do wydrukowania ankiety osobowej potrzebnej do wpisu na studia. Jeśli nie uzupełnisz tych danych nie będziesz mógł wziąć udziału w dalszym postępowaniu rekrutacyjnym.

O zakwalifikowaniu do przyjęcia nie decyduje kolejność zgłoszeń. Decydują wyniki na świadectwie dojrzałości.

 

Nie posiadam jeszcze dyplomu a chcę ubiegać się o przyjęcie na studia drugiego stopnia. Co zrobić?

 O przyjęcie na studia drugiego stopnia może ubiegać się kandydat, który jest już po obronie pracy dyplomowej. Zamiast dyplomu załącza skan zaświadczenia potwierdzającego obronę.

 

Wyjeżdżam i będę nieobecny w kraju podczas rekrutacji, w jaki sposób mogę dostarczyć dokumenty oraz zapisać się na studia?

Jeśli kandydat nie może dokonać wpisu osobiście, powinien wskazać osobę, która na podstawie pisemnego upoważnienia (plik doc, rozmiar 26 KB) zrobi to w jego imieniu. Upoważnienie pisemne nie wymaga potwierdzenia notarialnego. Sposób dokonania wpisu na listę studentów zostanie przekazany przez komisję rekrutacyjną za pośrednictwem indywidualnego konta kandydata w systemie rekrutacyjnym IRK.

 

Pisałem maturę wcześniej a w tym roku ją poprawiałem lub uzupełniałem. Numer którego dokumentu wpisać w Elektronicznym Systemie Rekrutacyjnym?

W polu „numer świadectwa dojrzałości” należy wpisać numer dokumentu, który kandydat uzyskał po zdaniu egzaminu maturalnego. Gdy kandydat podwyższył wynik lub zdał egzamin z przedmiotów dodatkowych, otrzymuje aneks do świadectwa dojrzałości, który jest dokumentem uzupełniającym – załącznikiem do świadectwa dojrzałości. W tym przypadku w miejscu wpisywania ocen – należy wpisać najwyższy uzyskany wynik z danego przedmiotu.

 

Wyniki z których przedmiotów brane są pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym?

O tym, które wyniki uwzględniane są w postępowaniu rekrutacyjnym dowiesz się z naszego systemu rekrutacyjnego IRK. Zasady te są zróżnicowane na poszczególnych kierunkach studiów, zależą również od rodzaju zdawanej matury („stara ” (zdawana do roku 2004) lub „nowa”).

 

Jaki poziom wybierać na maturze – podstawowy czy rozszerzony? Jaki ma to wpływ na liczbę uzyskanych punktów?

Warto zdawać maturę na poziomie rozszerzonym, ponieważ przelicznik wyniku jest korzystniejszy. Zwiększa to szansę przyjęcia na studia, zwłaszcza na obleganych kierunkach. Poniżej przedstawiamy zasady przeliczania wyników egzaminu maturalnego – „nowa matura”.

Wyniki egzaminu maturalnego z części pisemnej komisje rekrutacyjne przeliczają według zasady:
poziom podstawowy 1% pkt = 1 pkt
poziom rozszerzony 1% pkt = 1,5 pkt

Szczegółowe kryteria kwalifikacji określają sposób przeliczania wyników matur.

Gdy kandydat zdawał maturę na obu poziomach – w rankingu uwzględniony zostanie wynik korzystniejszy dla kandydata (nie dotyczy kierunku filologia angielska).

 

Jak punktuje się wyniki uzyskane na maturze międzynarodowej?

Kandydatów z maturą międzynarodową obowiązują takie same przedmioty egzaminu maturalnego jak kandydatów z nową maturą. Wynik poziomu SL mnożony jest przez współczynnik 1,5. Wynik poziomu HL mnożony jest przez współczynnik 2,0.

Wyniki na świadectwie matury międzynarodowej przeliczane będą w następujący sposób:

matura międzynarodowa IB
SL
nowa matura
PP
 matura międzynarodowa IB
HL
nowa matura
PR
7 100% 7 100%
6 90% 6 90%
5 75% 5 75%
4 60% 4 60%
3 45% 3 45%
2 30% 2 30%

Jak punktuje się wyniki uzyskane na maturze dwujęzycznej?

Kandydatom, którzy zdawali maturę dwujęzyczną, ubiegającym się o przyjęcie komisje rekrutacyjne przeliczą wyniki matur, aby były porównywalne do matury zdawanej na poziomie rozszerzonym:

  • gdy maturzysta uzyska z matury wynik niższy niż 80% pkt, zastosowany zostanie przelicznik 1,25
  • gdy maturzysta uzyska z matury wynik co najmniej 80% pkt, otrzyma 100% pkt

Otrzymany wynik zostanie przemnożony przez współczynnik 1,5. 

 

Jakie są zasady przyjęć dla kandydatów, którzy ukończą szkołę za granicą?

Obywatel polski, który uzyskał świadectwo dojrzałości poza granicami RP jest przyjmowany na wybrany kierunek studiów według zasad dla kandydatów ze „starą maturą” (nie dotyczy kandydatów posiadających świadectwo International Baccalaureate (IB) i European Baccalaureate (EB)).

 

Czy mogę przewidzieć jakie mam szanse, aby dostać się na dany kierunek studiów?

Trudno jest przewidzieć szanse kwalifikacji na poszczególne kierunki. Zainteresowanie kierunkami w każdym roku jest inne, tak samo jak różne są progi punktowe, które zależą od wyników egzaminów maturalnych kandydatów ubiegających się o przyjęcie na studia. Często kandydaci „asekurują się”, składając podania na kilka kierunków, z których potem rezygnują. Dlatego wskaźniki takie jak liczba kandydatów na miejsce, czy próg punktowy są często mylące. Szczególnie dotyczy to dolnego progu punktowego.

Jakie fotografie wymagane są przez Uczelnię i kiedy mam je donieść?

Wczytaj do systemu IRK zdjęcie zgodne z wymaganiami do polskiego dowodu osobistego. Ta fotografia będzie potem wykorzystana w Twojej legitymacji studenckiej, dlatego musi być odpowiednia do użycia w oficjalnym dokumencie. W zakładce zdjęcie (w systemie rekrutacyjnym na koncie kandydata) opisane są szczegółowe wymagania dotyczące zdjęć.

Jakie dokumenty powinienem dostarczyć po przyjęciu się na studia?

Po zakwalifikowaniu – w dniu wpisu – konieczne jest złożenie następujących dokumentów:

  • podanie kandydata na studia – wydruk z systemu rekrutacyjnego;
  • kopię świadectwa dojrzałości, oryginał – tylko do wglądu;
  • kopię aneksu do świadectwa dojrzałości, oryginał – tylko do wglądu;
  • kopię dyplomu ukończenia studiów, oryginał do wglądu bądź zaświadczenie stwierdzające ukończenie studiów;
  • zaświadczenie o średniej ocen ze studiów pierwszego stopnia (dotyczy kierunków drugiego stopnia, na których jest wymagane) lub kopia suplementu do dyplomu, jeśli zawiera informację o średniej ze studiów;
  • zaświadczenie potwierdzające posiadane kwalifikacje nauczycielskie (dotyczy kierunków, na których jest wymagane);
  • zaświadczenie lekarskie wydane przez lekarza medycyny pracy o braku przeciwwskazań do podjęcia studiów na wybranym kierunku (dotyczy kierunków: biologia, bioinformatyka, psychologia i biologia zwierząt);
  • oświadczenie o zapoznaniu się i akceptacji warunków odpłatności za studia (dotyczy studiów stacjonarnych);
  • 2 egzemplarze umowy w sprawie świadczenia usług edukacyjnych (dotyczy studiów niestacjonarnych i obcokrajowców płacących za studia).


W jaki sposób poznam wyniki rekrutacji?

Każdy kandydat na indywidualnym koncie w systemie rekrutacyjnym będzie mógł sprawdzić wyniki postępowania kwalifikacyjnego.