Opłaty za kształcenie na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych związane z powtarzaniem określonych zajęć z powodu niezadowalających wyników w nauce, prowadzeniem zajęć nieobjętych programem studiów oraz przeprowadzeniem potwierdzania efektów uczenia się

§ 1

  1. Studenci studiów stacjonarnych i niestacjonarnych powtarzający zajęcia z powodu niezadowalających wyników w nauce wnoszą opłatę w wysokości odpowiadającej iloczynowi liczby godzin całego powtarzanego kursu/kursów i stawki za jedną godzinę dydaktyczną obowiązującą na danym kierunku studiów.
  2. Studenci korzystający z powtarzania jednego kursu objętego wpisem warunkowym wnoszą opłatę w wysokości 600,00 zł, a powtarzający dwa kursy objęte wpisem warunkowym – 1200,00 zł.
  3. Podstawą do ustalenia wysokości opłaty dla studentów:
    1. korzystających z pojedynczych zajęć nieobjętych programem studiów,
    2. wyrównujących różnice programowe (w tym realizujących zajęcia uzupełniające efekty uczenia się niezbędne do podjęcia studiów drugiego stopnia),
    3. realizujących blok zajęć nieobjętych programem studiów, jest wyrażona w złotych wartość jednej godziny dydaktycznej na danym kierunku studiów pomnożona przez liczbę godzin zajęć dydaktycznych danego kursu.
  4. Należności z tytułu opłat, o których mowa w ust. 1 i 3 niniejszego paragrafu są naliczane do kwoty 5400 zł.
  5. Opłaty z tytułu zajęć, o których mowa w ust. 1, 2 i 3, studenci zobowiązani są wnieść jednorazowo w terminie do 14 dni od daty poinformowania o podjętym przez Dyrektora
    Instytutu rozstrzygnięciu w sprawie.
  6. Za przeprowadzenie egzaminu sprawdzającego (przeprowadzenie potwierdzania efektów uczenia się) student dokonuje jednorazowej opłaty w wysokości 600 zł.


§ 2

Stawki godzinowe na poszczególnych kierunkach studiów wynoszą odpowiednio:

Kierunek studiówStawka godzinowa (PLN)
administracja 19
architektura informacji 21
archiwistyka, biurowość i cyfryzacja 19
archiwistyka, zarządzanie dokumentacją i infobrokerstwo 19
art & design 19
art & science 38
bezpieczeństwo międzynarodowe 19
bezpieczeństwo narodowe 19
bezpieczeństwo zdrowotne 19
bioinformatyka 36
biolingwistyka z komunikacją kliniczną 31
biologia 36
biznesowe wykorzystanie dziedzictwa kulturowego 24
cyberbezpieczeństwo 36
design 38
digital design 38
dyplomacja i zarządzanie publiczne 24
dziennikarstwo 19
edukacja techniczno-informatyczna 36
ekonomia 24
ekoturystyka 36
etyka – mediacje i negocjacje 19
filologia angielska 24
filologia germańska 24
filologia hiszpańska 22
filologia polska 24
filologia romańska 22
filologia rosyjska 22
filologia ukraińska 22
filologia włoska 22
filozofia rozwoju osobowego z elementami psychologii 24
finanse 24
fizyka 33
geodezja i geoinformacja 33
geografia 36
geopolityka 36
gospodarka przestrzenna 36
gospodarka przestrzenna i zarządzanie nieruchomościami 33
grafika 38
historia 19
historia – studia nauczycielskie 19
HR w mediach i organizacjach międzynarodowych 19
informatyka 36
informatyka stosowana 36
inżynieria bezpieczeństwa 36
inżynieria produkcji i jakości 36
Inżynieria utrzymania ruchu 36
kognitywistyka 19
komunikacja wizualna 19
kryminalistyka 30
kulturoznawstwo i wiedza o mediach 24
lingwistyka kliniczna 24
logistyka 30
logopedia 22
malarstwo 38
matematyka 36
media content & creative writing 24
międzynarodowa polityka społeczna i analityka 19
nauczyciel biologii i geografii 36
ochrona ludności i obrona cywilna 30
pedagogika 24
pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna 24
pedagogika resocjalizacyjna 24
pedagogika specjalna 24
pedagogika szkolna z edukacją techniczną 24
praca socjalna 24
prawo 19
psychologia 24
psychologia i biologia zwierząt 36
public relations i kultury cyfrowe 24
socjologia 24
stosunki międzynarodowe 19
studia nad wizualnością – visual studies 38
studia niemcoznawcze i środkowoeuropejskie 19
sztuka i edukacja 38
sztuka i media 38
sztuka współczesna 38
turystyka historyczna i muzealnictwo 24
turystyka i rekreacja 36
zarządzanie 24
zarządzanie informacją i publikowanie cyfrowe 22
zarządzanie kryzysowe 24
zarządzanie w służbach społecznych 24

 

§ 3

  1. Z opłat za wyrównywanie różnic programowych zwolnieni są studenci powracający z urlopu.
  2. Studenci studiów stacjonarnych, którzy wznawiają studia, wnoszą opłaty wynikające tylko i wyłącznie z różnic programowych.
  3. Studenci studiów niestacjonarnych, którzy wznawiają studia, wnoszą opłaty wynikające z różnic programowych do wysokości wskazanej w § 1 ust. 4 i czesne za dany rok.


§ 4

Student, który nie odbył lub nie zaliczył praktyki pedagogicznej zgodnie z planem studiów i uzyskał zgodę dyrektora instytutu na odbycie praktyki pedagogicznej lub powtórzenie praktyki, jest zobowiązany do wniesienia opłaty pokrywającej koszty organizacji i obsługi administracyjnej praktyki, w niżej wymienionej wysokości:

  1. za jedną godzinę lekcyjną ćwiczeń praktycznych w szkole student wnosi opłatę w wysokości 40 złotych;
  2. za praktyki pedagogiczne zawodowe, student wnosi opłatę zgodną z wymiarem praktyki, według poniższej tabeli:

 

Wymiar zajęć dydaktycznych, opiekuńczych lub wychowawczych na praktykach zawodowychStawka odpłatności studenta za powtarzanie praktyki pedagogicznej (zawodowej) (PLN)
tygodniowa (1–29 godzin) 160
dwutygodniowa (30–44 godzin) 200
trzytygodniowa (45–59 godzin) 240
czterotygodniowa (60–74 godzin) 280
pięciotygodniowa (75–90 godzin) 320
sześciotygodniowa (powyżej 90 godzin) 360

 

 

Podstawa prawna

Określone w ustawie zmiany dotyczące rekrutacji na studia jednolite magisterskie, pierwszego oraz drugiego stopnia obowiązują od rekrutacji na rok akademicki 2025/2026. Kandydaci dokonujący wpisu będą zobowiązani do dostarczenia dodatkowych dokumentów zgodnie z poniższymi informacjami.

 

Kogo dotyczą zmiany?

Konieczność dostarczenia dodatkowych dokumentów, a także ich rodzaj, są związane z sytuacją kandydata – istotne jest obywatelstwo kandydata, jak i kraj uzyskania wykształcenia.

Zmiany w zasadach przyjmowania na studia dotyczą kandydatów nieposiadających obywatelstwa polskiego, którzy:

  • nie są obywatelami państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Islandii, Liechtensteinu, Norwegii, Szwajcarii lub Wielkiej Brytanii;

    oraz/lub:

  • dla studiów pierwszego stopnia i jednolitych magisterskich: ukończyli szkołę średnią za granicą i posiadają świadectwo uzyskane poza Polską, Unią Europejską, państwami należącymi do OECD i EFTA oraz Ukrainą;
  • dla studiów drugiego stopnia: ukończyli studia I stopnia lub jednolite magisterskie za granicą i posiadają dyplom ukończenia studiów wydany przez uczelnię poza Polską, Unią Europejską, państwami należącymi do OECD i EFTA oraz Ukrainą.
    Wszystkie wskazane poniżej dodatkowe dokumenty wymagane są na etapie wpisu. Terminy wpisów możesz sprawdzić w informatorze.

Państwa należące do Unii Europejskiej, OECD lub EFTA: Australia, Austria, Belgia, Bułgaria, Chile, Chorwacja, Cypr, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Holandia, Hiszpania, Irlandia, Islandia, Izrael, Japonia, Kanada, Kolumbia, Kostaryka, Korea Południowa, Lichtenstein, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Meksyk, Niemcy, Norwegia, Nowa Zelandia, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwajcaria, Szwecja, Turcja, USA, Węgry, Wielka Brytania, Włochy.

 

Obywatele państw należących do Unii Europejskiej, OECD, EFTA, Ukrainy 
wykształcenie wymagane dokumenty
uzyskane w Polsce

nie są wymagane dodatkowe dokumenty wynikające ze zmian przepisów

  • świadectwo lub dyplom ukończenia studiów wydane w krajach UE, OECD, EFTA, Ukrainie
  • świadectwa i inne dokumenty wydane za granicą przez szkoły lub instytucje edukacyjne uznawane przez państwo, na którego terytorium lub w którego systemie edukacji działają, objęte postanowieniami umów międzynarodowych
  • matura IB i EB
  • dyplom ukończenia studiów wydany w innych krajach niż UE, OECD, EFTA, Ukraina, poddany nostryfikacji

nie są wymagane dodatkowe dokumenty wynikające ze zmian przepisów

  • świadectwo wydane w innych krajach niż wskazane powyżej
  • świadectwa i inne dokumenty wydane za granicą przez szkoły lub instytucje edukacyjne uznawane przez państwo, na którego terytorium lub w którego systemie edukacji działają, nieobjęte postanowieniami umów międzynarodowych;
  • dyplom ukończenia studiów wydany w innych krajach niż wskazane powyżej, niepoddany nostryfikacji
  • dla studiów pierwszego stopnia i jednolitych magisterskich: potwierdzenie, że świadectwo uprawnia do podjęcia studiów: informacja wydana do tego świadectwa przez dyrektora NAWA lub decyzja kuratora oświaty o uznaniu świadectwa wydana na podstawie dotychczasowych przepisów
  • dla studiów drugiego stopnia: potwierdzenie, że dyplom ukończenia studiów uprawnia do podjęcia studiów II stopnia: informacja wydana do tego dyplomu przez dyrektora NAWA.

 

 

Obywatele innych państw
wykształcenie wymagane dokumenty
uzyskane w Polsce

nie są wymagane dodatkowe dokumenty wynikające ze zmian przepisów

  • świadectwo lub dyplom ukończenia studiów wydane w krajach UE, OECD, EFTA, Ukrainie
  • świadectwa i inne dokumenty wydane za granicą przez szkoły lub instytucje edukacyjne uznawane przez państwo, na którego terytorium lub w którego systemie edukacji działają, objęte postanowieniami umów międzynarodowych
  • matura IB i EB
  • dyplom ukończenia studiów wydany w innych krajach niż UE, OECD, EFTA, Ukraina, poddany nostryfikacji

nie są wymagane dodatkowe dokumenty wynikające ze zmian przepisów

  • świadectwo wydane w innych krajach niż wskazane powyżej
  • świadectwa i inne dokumenty wydane za granicą przez szkoły lub instytucje edukacyjne uznawane przez państwo, na którego terytorium lub w którego systemie edukacji działają, nieobjęte postanowieniami umów międzynarodowych
  • dyplom ukończenia studiów wydany w innych krajach niż wskazane powyżej, niepoddany nostryfikacji
  • dla studiów pierwszego stopnia i jednolitych magisterskich: potwierdzenie, że świadectwo uprawnia do podjęcia studiów: informacja wydana do tego świadectwa przez dyrektora NAWA lub decyzja kuratora oświaty o uznaniu świadectwa wydana na podstawie dotychczasowych przepisów.
  • dla studiów II stopnia: potwierdzenie, że dyplom ukończenia studiów uprawnia do podjęcia studiów II stopnia: informacja wydana do tego dyplomu przez dyrektora NAWA.

 

Dokument potwierdzający uprawnienie do podjęcia studiów (informacja dyrektora NAWA, decyzja kuratora oświaty)

Od 1 lipca 2025 roku to dyrektor Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej będzie wydawał informacje o świadectwach, dyplomach lub innych dokumentach potwierdzających uprawnienie do ubiegania się o przyjęcie na studia. Informacja dyrektora NAWA dotyczy konkretnego świadectwa lub dyplomu – do jej uzyskania trzeba złożyć wniosek do NAWA.

Informacje na temat procedury uzyskania informacji dyrektora NAWA są publikowane na stronie internetowej NAWA. świadectwo szkoły średniej.

Myślisz o podjęciu studiów? Przeczytaj informator i poznaj zasady rekrutacji. Postępuj zgodnie z poniższymi wskazówkami, a bezstresowo złożysz dokumenty i pomyślnie zakończysz postępowanie kwalifikacyjne.


Obcokrajowców dotyczą te same kryteria przyjęć na studia, co kandydatów posiadających polską „starą maturę”.


W związku z ogłoszeniem ustawy z dnia 4 kwietnia 2025 r. o zmianie niektórych ustaw w celu wyeliminowania nieprawidłowości w systemie wizowym Rzeczypospolitej Polskiej zmianie uległy zasady przyjmowania cudzoziemców na studia. Zapoznaj się z nimi uważnie i przygotuj odpowiednie dokumenty.


Po zapoznaniu się z powyższymi informacjami:

  1. Wypełnij elektroniczny formularz rejestracyjny znajdujący się na stronie internetowej rekrutacja.uken.krakow.pl (początek rejestracji: 1 czerwca 2025 roku).
    W systemie rekrutacyjnym zamieść właściwe dokumenty:
    • skan dokumentu uprawniającego do podjęcia studiów wyższych w kraju jego wydania wraz z tłumaczeniem na język polski przez tłumacza przysięgłego;
    • skan certyfikatu znajomości języka polskiego na wymaganym poziomie (na większości kierunków minimum B2 – sprawdź dokładnie w zasadach przyjęć jaki poziom jest wymagany) (Lista dokumentów potwierdzających znajomość języka polskiego na poziomie min. B2 zostanie opublikowana w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Po wejściu w życie ustawy oraz rozporządzenia przy wpisie na studia akceptowane będą wyłącznie wskazane w tych regulacjach dokumenty);
    • w przypadku kierunków artystycznych należy zamieścić również skan swojego portfolio.

      Wybierz studia którymi jesteś zainteresowany i wpłać opłatę rekrutacyjną na indywidualny numer konta podany w systemie rekrutacyjnym. Poczekaj na decyzję komisji rekrutacyjnej, która zostanie zamieszczona w systemie rekrutacyjnym.

  2. Jeżeli zostałeś zakwalifikowany – wnieś opłatę za legitymację na konto bankowe, na które wpłacałeś opłatę rekrutacyjną (jeśli nie posiadasz jeszcze legitymacji naszego Uniwersytetu lub nie posiadasz dostępu do aplikacji mObywatel) (Legitymacja studencka dostępna jest w aplikacji mObywatel. Elektroniczna Legitymacja studencka (ELS) może być wydana zakwalifikowanym kandydatom – na wniosek zainteresowanego). Wysokość opłaty za zleconą przez kandydata legitymację wynosi 22 złote – opłata nie podlega zwrotowi.

 

Dokonaj wpisu na listę studentów. W tym celu przygotuj wymagane dokumenty i dostarcz je w wyznaczonym przez komisję rekrutacyjną terminie.
Z systemu rekrutacyjnego wydrukuj (zakładka „zgłoszenia rekrutacyjne”):

  • podanie kandydata na studia;
  • oświadczenie – dotyczy studiów stacjonarnych;
  • umowę w sprawie opłat za studia stacjonarne dla cudzoziemców – dotyczy studiów stacjonarnych płatnych;
  • umowę w sprawie opłat za studia niestacjonarne – dotyczy studiów niestacjonarnych;
  • oświadczenie NFZ
  • zgodę na udostępnienie danych osobowych MPK

    oraz przygotuj następujące dokumenty:
  • kopię świadectwa maturalnego/dyplomu zalegalizowanego lub opatrzonego apostille lub innego dokumentu uzyskanego za granicą, uprawniającego do ubiegania się o przyjęcie na studia na uczelniach każdego typu w państwie, w którego systemie działa instytucja wydająca świadectwo/dyplom, wraz z tłumaczeniem na język polski wykonanym przez tłumacza przysięgłego (oryginał do wglądu) (oraz dokumenty wynikające ze zmiany przepisów);
  • kserokopię certyfikatu znajomości języka polskiego na wymaganym poziomie, wydanym przez odpowiednią jednostkę (na większości kierunków wymagany jest poziom B2) – oryginał do wglądu;
  • potwierdzenie wniesienia opłaty za legitymację 22 złote – dotyczy osób, które nie posiadają legitymacji Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie lub nie mają dostępu do aplikacji mObywatel.

    Dokumenty dodatkowe (dotyczy osób, które je posiadają):
  • kserokopię Karty Polaka;
  • kserokopię karty stałego pobytu;
  • kopię decyzji w sprawie stwierdzenia polskiego pochodzenia;
  • kopię certyfikatu znajomości języka polskiego na poziomie co najmniej C1 wydanego przez Państwową Komisję do spraw Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego;
  • kserokopię polisy ubezpieczeniowej;
  • oświadczenie opiekuna prawnego (plik docx, rozmiar 20 KB) – dotyczy niepełnoletnich kandydatów;
  • kserokopię dokumentu potwierdzającego nadanie statusu cudzoziemca „UKR” (uchodźcy) – dotyczy osób, które go posiadają (oryginał do wglądu);
  • pełnomocnictwo do wpisu (plik doc, rozmiar 26 KB) – dotyczy osób, które nie mogą osobiście dokonać wpisu na listę studentów.

Cudzoziemcy studiujący na zasadach odpłatności w Uniwersytecie Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie wnoszą opłaty za studia semestralnie. Student wnosi opłatę na konto wskazane przez Uczelnię w złotych polskich (PLN) lub w przeliczeniu na euro (EUR) według kursu średniego euro Narodowego Banku Polskiego obowiązującego w dniu (roboczym) poprzedzającym dzień dokonania wpłaty. W przypadku wniesienia opłaty w euro (EUR) przeliczoną kwotę należy zaokrąglić do pełnych euro (EUR) w dół, na korzyść studenta/doktoranta.

Na studiach stacjonarnych opłata za każdy semestr nauki wynosi 1000 EURO (EUR).

Cudzoziemcy odbywający naukę na studiach niestacjonarnych wnoszą opłatę za naukę w wysokości takiej samej jak obywatele polscy. Wysokość opłaty dla cykli studiów pierwszego stopnia, studiów drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich rozpoczynających się w roku akademickim 2025/2026 została określona w załączniku nr 1.

Opłatę za naukę na studiach stacjonarnych należy wnieść w terminach:

  • I rata – do 31 października 2025 roku
  • II rata – do 16 marca 2026 roku


Podstawa prawna