Opłaty za kształcenie na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych związane z powtarzaniem określonych zajęć z powodu niezadowalających wyników w nauce, prowadzeniem zajęć nieobjętych programem studiów oraz przeprowadzeniem potwierdzania efektów uczenia się
§ 1
- Studenci studiów stacjonarnych i niestacjonarnych powtarzający zajęcia z powodu niezadowalających wyników w nauce wnoszą opłatę w wysokości odpowiadającej iloczynowi liczby godzin całego powtarzanego kursu/kursów i stawki za jedną godzinę dydaktyczną obowiązującą na danym kierunku studiów.
- Studenci korzystający z powtarzania jednego kursu objętego wpisem warunkowym wnoszą opłatę w wysokości 600,00 zł, a powtarzający dwa kursy objęte wpisem warunkowym – 1200,00 zł.
- Podstawą do ustalenia wysokości opłaty dla studentów:
- korzystających z pojedynczych zajęć nieobjętych programem studiów,
- wyrównujących różnice programowe (w tym realizujących zajęcia uzupełniające efekty uczenia się niezbędne do podjęcia studiów drugiego stopnia),
- realizujących blok zajęć nieobjętych programem studiów, jest wyrażona w złotych wartość jednej godziny dydaktycznej na danym kierunku studiów pomnożona przez liczbę godzin zajęć dydaktycznych danego kursu.
- Należności z tytułu opłat, o których mowa w ust. 1 i 3 niniejszego paragrafu są naliczane do kwoty 5400 zł.
- Opłaty z tytułu zajęć, o których mowa w ust. 1, 2 i 3, studenci zobowiązani są wnieść jednorazowo w terminie do 14 dni od daty poinformowania o podjętym przez Dyrektora
Instytutu rozstrzygnięciu w sprawie. - Za przeprowadzenie egzaminu sprawdzającego (przeprowadzenie potwierdzania efektów uczenia się) student dokonuje jednorazowej opłaty w wysokości 600 zł.
§ 2
Stawki godzinowe na poszczególnych kierunkach studiów wynoszą odpowiednio:
Kierunek studiów | Stawka godzinowa (PLN) | |
---|---|---|
administracja | 19 | |
architektura informacji | 21 | |
archiwistyka, biurowość i cyfryzacja | 19 | |
archiwistyka, zarządzanie dokumentacją i infobrokerstwo | 19 | |
art & design | 19 | |
art & science | 38 | |
bezpieczeństwo międzynarodowe | 19 | |
bezpieczeństwo narodowe | 19 | |
bezpieczeństwo zdrowotne | 19 | |
bioinformatyka | 36 | |
biolingwistyka z komunikacją kliniczną | 31 | |
biologia | 36 | |
biznesowe wykorzystanie dziedzictwa kulturowego | 24 | |
cyberbezpieczeństwo | 36 | |
design | 38 | |
digital design | 38 | |
dyplomacja i zarządzanie publiczne | 24 | |
dziennikarstwo | 19 | |
edukacja techniczno-informatyczna | 36 | |
ekonomia | 24 | |
ekoturystyka | 36 | |
etyka – mediacje i negocjacje | 19 | |
filologia angielska | 24 | |
filologia germańska | 24 | |
filologia hiszpańska | 22 | |
filologia polska | 24 | |
filologia romańska | 22 | |
filologia rosyjska | 22 | |
filologia ukraińska | 22 | |
filologia włoska | 22 | |
filozofia rozwoju osobowego z elementami psychologii | 24 | |
finanse | 24 | |
fizyka | 33 | |
geodezja i geoinformacja | 33 | |
geografia | 36 | |
geopolityka | 36 | |
gospodarka przestrzenna | 36 | |
gospodarka przestrzenna i zarządzanie nieruchomościami | 33 | |
grafika | 38 | |
historia | 19 | |
historia – studia nauczycielskie | 19 | |
HR w mediach i organizacjach międzynarodowych | 19 | |
informatyka | 36 | |
informatyka stosowana | 36 | |
inżynieria bezpieczeństwa | 36 | |
inżynieria produkcji i jakości | 36 | |
Inżynieria utrzymania ruchu | 36 | |
kognitywistyka | 19 | |
komunikacja wizualna | 19 | |
kryminalistyka | 30 | |
kulturoznawstwo i wiedza o mediach | 24 | |
lingwistyka kliniczna | 24 | |
logistyka | 30 | |
logopedia | 22 | |
malarstwo | 38 | |
matematyka | 36 | |
media content & creative writing | 24 | |
międzynarodowa polityka społeczna i analityka | 19 | |
nauczyciel biologii i geografii | 36 | |
ochrona ludności i obrona cywilna | 30 | |
pedagogika | 24 | |
pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna | 24 | |
pedagogika resocjalizacyjna | 24 | |
pedagogika specjalna | 24 | |
pedagogika szkolna z edukacją techniczną | 24 | |
praca socjalna | 24 | |
prawo | 19 | |
psychologia | 24 | |
psychologia i biologia zwierząt | 36 | |
public relations i kultury cyfrowe | 24 | |
socjologia | 24 | |
stosunki międzynarodowe | 19 | |
studia nad wizualnością – visual studies | 38 | |
studia niemcoznawcze i środkowoeuropejskie | 19 | |
sztuka i edukacja | 38 | |
sztuka i media | 38 | |
sztuka współczesna | 38 | |
turystyka historyczna i muzealnictwo | 24 | |
turystyka i rekreacja | 36 | |
zarządzanie | 24 | |
zarządzanie informacją i publikowanie cyfrowe | 22 | |
zarządzanie kryzysowe | 24 | |
zarządzanie w służbach społecznych | 24 |
§ 3
- Z opłat za wyrównywanie różnic programowych zwolnieni są studenci powracający z urlopu.
- Studenci studiów stacjonarnych, którzy wznawiają studia, wnoszą opłaty wynikające tylko i wyłącznie z różnic programowych.
- Studenci studiów niestacjonarnych, którzy wznawiają studia, wnoszą opłaty wynikające z różnic programowych do wysokości wskazanej w § 1 ust. 4 i czesne za dany rok.
§ 4
Student, który nie odbył lub nie zaliczył praktyki pedagogicznej zgodnie z planem studiów i uzyskał zgodę dyrektora instytutu na odbycie praktyki pedagogicznej lub powtórzenie praktyki, jest zobowiązany do wniesienia opłaty pokrywającej koszty organizacji i obsługi administracyjnej praktyki, w niżej wymienionej wysokości:
- za jedną godzinę lekcyjną ćwiczeń praktycznych w szkole student wnosi opłatę w wysokości 40 złotych;
- za praktyki pedagogiczne zawodowe, student wnosi opłatę zgodną z wymiarem praktyki, według poniższej tabeli:
Wymiar zajęć dydaktycznych, opiekuńczych lub wychowawczych na praktykach zawodowych | Stawka odpłatności studenta za powtarzanie praktyki pedagogicznej (zawodowej) (PLN) | |
---|---|---|
tygodniowa (1–29 godzin) | 160 | |
dwutygodniowa (30–44 godzin) | 200 | |
trzytygodniowa (45–59 godzin) | 240 | |
czterotygodniowa (60–74 godzin) | 280 | |
pięciotygodniowa (75–90 godzin) | 320 | |
sześciotygodniowa (powyżej 90 godzin) | 360 |
Podstawa prawna
- Zarządzenie Nr R.Z.0211.37.2025 Rektora Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie z dnia 29 maja 2025 roku w sprawie jednorazowych opłat za usługi edukacyjne dla cykli studiów pierwszego stopnia, studiów drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich rozpoczynających się w roku akademickim 2025/2026
- Zarządzenie Nr R.Z.0211.44.2025 Rektora Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie z dnia 27 czerwca 2025 roku w sprawie zmiany zarządzenia nr R.Z.0211.37.2025 Rektora z dnia 29 maja 2025 roku w sprawie jednorazowych opłat za usługi edukacyjne dla cykli studiów pierwszego stopnia, studiów drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich rozpoczynających się w roku akademickim 2025/2026
- Szczegóły
Określone w ustawie zmiany dotyczące rekrutacji na studia jednolite magisterskie, pierwszego oraz drugiego stopnia obowiązują od rekrutacji na rok akademicki 2025/2026. Kandydaci dokonujący wpisu będą zobowiązani do dostarczenia dodatkowych dokumentów zgodnie z poniższymi informacjami.
Kogo dotyczą zmiany?
Konieczność dostarczenia dodatkowych dokumentów, a także ich rodzaj, są związane z sytuacją kandydata – istotne jest obywatelstwo kandydata, jak i kraj uzyskania wykształcenia.
Zmiany w zasadach przyjmowania na studia dotyczą kandydatów nieposiadających obywatelstwa polskiego, którzy:
- nie są obywatelami państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Islandii, Liechtensteinu, Norwegii, Szwajcarii lub Wielkiej Brytanii;
oraz/lub: - dla studiów pierwszego stopnia i jednolitych magisterskich: ukończyli szkołę średnią za granicą i posiadają świadectwo uzyskane poza Polską, Unią Europejską, państwami należącymi do OECD i EFTA oraz Ukrainą;
- dla studiów drugiego stopnia: ukończyli studia I stopnia lub jednolite magisterskie za granicą i posiadają dyplom ukończenia studiów wydany przez uczelnię poza Polską, Unią Europejską, państwami należącymi do OECD i EFTA oraz Ukrainą.
Wszystkie wskazane poniżej dodatkowe dokumenty wymagane są na etapie wpisu. Terminy wpisów możesz sprawdzić w informatorze.
Państwa należące do Unii Europejskiej, OECD lub EFTA: Australia, Austria, Belgia, Bułgaria, Chile, Chorwacja, Cypr, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Holandia, Hiszpania, Irlandia, Islandia, Izrael, Japonia, Kanada, Kolumbia, Kostaryka, Korea Południowa, Lichtenstein, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Meksyk, Niemcy, Norwegia, Nowa Zelandia, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwajcaria, Szwecja, Turcja, USA, Węgry, Wielka Brytania, Włochy.
Obywatele państw należących do Unii Europejskiej, OECD, EFTA, Ukrainy | |
---|---|
wykształcenie | wymagane dokumenty |
uzyskane w Polsce |
nie są wymagane dodatkowe dokumenty wynikające ze zmian przepisów |
|
nie są wymagane dodatkowe dokumenty wynikające ze zmian przepisów |
|
|
Obywatele innych państw | |
---|---|
wykształcenie | wymagane dokumenty |
uzyskane w Polsce |
nie są wymagane dodatkowe dokumenty wynikające ze zmian przepisów |
|
nie są wymagane dodatkowe dokumenty wynikające ze zmian przepisów |
|
|
Dokument potwierdzający uprawnienie do podjęcia studiów (informacja dyrektora NAWA, decyzja kuratora oświaty)
Od 1 lipca 2025 roku to dyrektor Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej będzie wydawał informacje o świadectwach, dyplomach lub innych dokumentach potwierdzających uprawnienie do ubiegania się o przyjęcie na studia. Informacja dyrektora NAWA dotyczy konkretnego świadectwa lub dyplomu – do jej uzyskania trzeba złożyć wniosek do NAWA.
Informacje na temat procedury uzyskania informacji dyrektora NAWA są publikowane na stronie internetowej NAWA. świadectwo szkoły średniej.
- Szczegóły
Myślisz o podjęciu studiów? Przeczytaj informator i poznaj zasady rekrutacji. Postępuj zgodnie z poniższymi wskazówkami, a bezstresowo złożysz dokumenty i pomyślnie zakończysz postępowanie kwalifikacyjne.
Obcokrajowców dotyczą te same kryteria przyjęć na studia, co kandydatów posiadających polską „starą maturę”.
W związku z ogłoszeniem ustawy z dnia 4 kwietnia 2025 r. o zmianie niektórych ustaw w celu wyeliminowania nieprawidłowości w systemie wizowym Rzeczypospolitej Polskiej zmianie uległy zasady przyjmowania cudzoziemców na studia. Zapoznaj się z nimi uważnie i przygotuj odpowiednie dokumenty.
Po zapoznaniu się z powyższymi informacjami:
- Wypełnij elektroniczny formularz rejestracyjny znajdujący się na stronie internetowej rekrutacja.uken.krakow.pl (początek rejestracji: 1 czerwca 2025 roku).
W systemie rekrutacyjnym zamieść właściwe dokumenty:- skan dokumentu uprawniającego do podjęcia studiów wyższych w kraju jego wydania wraz z tłumaczeniem na język polski przez tłumacza przysięgłego;
- skan certyfikatu znajomości języka polskiego na wymaganym poziomie (na większości kierunków minimum B2 – sprawdź dokładnie w zasadach przyjęć jaki poziom jest wymagany) (Lista dokumentów potwierdzających znajomość języka polskiego na poziomie min. B2 zostanie opublikowana w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Po wejściu w życie ustawy oraz rozporządzenia przy wpisie na studia akceptowane będą wyłącznie wskazane w tych regulacjach dokumenty);
- w przypadku kierunków artystycznych należy zamieścić również skan swojego portfolio.
Wybierz studia którymi jesteś zainteresowany i wpłać opłatę rekrutacyjną na indywidualny numer konta podany w systemie rekrutacyjnym. Poczekaj na decyzję komisji rekrutacyjnej, która zostanie zamieszczona w systemie rekrutacyjnym.
- Jeżeli zostałeś zakwalifikowany – wnieś opłatę za legitymację na konto bankowe, na które wpłacałeś opłatę rekrutacyjną (jeśli nie posiadasz jeszcze legitymacji naszego Uniwersytetu lub nie posiadasz dostępu do aplikacji mObywatel) (Legitymacja studencka dostępna jest w aplikacji mObywatel. Elektroniczna Legitymacja studencka (ELS) może być wydana zakwalifikowanym kandydatom – na wniosek zainteresowanego). Wysokość opłaty za zleconą przez kandydata legitymację wynosi 22 złote – opłata nie podlega zwrotowi.
Dokonaj wpisu na listę studentów. W tym celu przygotuj wymagane dokumenty i dostarcz je w wyznaczonym przez komisję rekrutacyjną terminie.
Z systemu rekrutacyjnego wydrukuj (zakładka „zgłoszenia rekrutacyjne”):
- podanie kandydata na studia;
- oświadczenie – dotyczy studiów stacjonarnych;
- umowę w sprawie opłat za studia stacjonarne dla cudzoziemców – dotyczy studiów stacjonarnych płatnych;
- umowę w sprawie opłat za studia niestacjonarne – dotyczy studiów niestacjonarnych;
- oświadczenie NFZ
- zgodę na udostępnienie danych osobowych MPK
oraz przygotuj następujące dokumenty: - kopię świadectwa maturalnego/dyplomu zalegalizowanego lub opatrzonego apostille lub innego dokumentu uzyskanego za granicą, uprawniającego do ubiegania się o przyjęcie na studia na uczelniach każdego typu w państwie, w którego systemie działa instytucja wydająca świadectwo/dyplom, wraz z tłumaczeniem na język polski wykonanym przez tłumacza przysięgłego (oryginał do wglądu) (oraz dokumenty wynikające ze zmiany przepisów);
- kserokopię certyfikatu znajomości języka polskiego na wymaganym poziomie, wydanym przez odpowiednią jednostkę (na większości kierunków wymagany jest poziom B2) – oryginał do wglądu;
- potwierdzenie wniesienia opłaty za legitymację 22 złote – dotyczy osób, które nie posiadają legitymacji Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie lub nie mają dostępu do aplikacji mObywatel.
Dokumenty dodatkowe (dotyczy osób, które je posiadają): - kserokopię Karty Polaka;
- kserokopię karty stałego pobytu;
- kopię decyzji w sprawie stwierdzenia polskiego pochodzenia;
- kopię certyfikatu znajomości języka polskiego na poziomie co najmniej C1 wydanego przez Państwową Komisję do spraw Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego;
- kserokopię polisy ubezpieczeniowej;
- oświadczenie opiekuna prawnego (plik docx, rozmiar 20 KB) – dotyczy niepełnoletnich kandydatów;
- kserokopię dokumentu potwierdzającego nadanie statusu cudzoziemca „UKR” (uchodźcy) – dotyczy osób, które go posiadają (oryginał do wglądu);
- pełnomocnictwo do wpisu (plik doc, rozmiar 26 KB) – dotyczy osób, które nie mogą osobiście dokonać wpisu na listę studentów.
- Szczegóły
Cudzoziemcy studiujący na zasadach odpłatności w Uniwersytecie Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie wnoszą opłaty za studia semestralnie. Student wnosi opłatę na konto wskazane przez Uczelnię w złotych polskich (PLN) lub w przeliczeniu na euro (EUR) według kursu średniego euro Narodowego Banku Polskiego obowiązującego w dniu (roboczym) poprzedzającym dzień dokonania wpłaty. W przypadku wniesienia opłaty w euro (EUR) przeliczoną kwotę należy zaokrąglić do pełnych euro (EUR) w dół, na korzyść studenta/doktoranta.
Na studiach stacjonarnych opłata za każdy semestr nauki wynosi 1000 EURO (EUR).
Cudzoziemcy odbywający naukę na studiach niestacjonarnych wnoszą opłatę za naukę w wysokości takiej samej jak obywatele polscy. Wysokość opłaty dla cykli studiów pierwszego stopnia, studiów drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich rozpoczynających się w roku akademickim 2025/2026 została określona w załączniku nr 1.
Opłatę za naukę na studiach stacjonarnych należy wnieść w terminach:
- I rata – do 31 października 2025 roku
- II rata – do 16 marca 2026 roku
Podstawa prawna
- Zarządzenie Nr R.Z.0211.35.2025 Rektora Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie z dnia 27 maja 2025 roku w sprawie opłat za kształcenie na studiach niestacjonarnych oraz kształcenie cudzoziemców na studiach stacjonarnych w języku polskim dla cykli studiów pierwszego stopnia, studiów drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich rozpoczynających się w roku akademickim 2025/2026
- Zarządzenie Nr R.Z.0211.10.2025 Rektora Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie z dnia 28 lutego 2025 roku w sprawie terminów wnoszenia opłat przez cudzoziemców za świadczone usługi edukacyjne na studiach stacjonarnych w roku akademickim 2025/2026
- Zarządzenie Nr R.Z.0211.45.2025 Rektora Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie z dnia 30 czerwca 2025 roku w sprawie zmiany zarządzenia nr R.Z.0211.35.2025 Rektora z dnia 27 maja 2025 roku w sprawie: opłat za kształcenie na studiach niestacjonarnych oraz kształcenie cudzoziemców na studiach stacjonarnych w języku polskim dla cykli studiów pierwszego stopnia, studiów drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich rozpoczynających się w roku akademickim 2025/2026
- Szczegóły