studia pierwszego stopnia, profil ogólnoakademicki

 

Sylwetka absolwenta

Absolwent studiów licencjackich na kierunku lingwistyka kliniczna, dysponując zaawansowaną wiedzą i ugruntowanymi umiejętnościami z zakresu fizjologii, neurofizjologii, patenurofizjologii procesów mownych, audiofizjologii i patoaudiofizjologii mowy, zaburzeń komunikacji językowej, onto-, geronto-, schizo-, tanato-, aksjo-, psycho- i neurolingwistyki, jest przygotowany do realizowania działań zawodowych z obszaru lingwistyki klinicznej, to jest lingwistyki stosowanej analizującej, opisującej i interpretującej biolingwistyczne uwarunkowania rozwoju, zaburzeń i regresji mowy. Z kolei posiadając rozległą wiedzę z zakresu językoznawstwa ogólnego i nauki o języku oraz o komunikacji, szczególnie w zakresie takich przedmiotów i subdyscyplin szczegółowych, jak: fonetyka, morfologia, składnia, semantyka, pragmatyka, gramatyka umysłu, ortoepia, paleolingwistyka, zoosemiotyka i komunikacja międzykulturowa oraz międzygatunkowa, językoznawstwo ogólne, może podejmować działania zawodowe i poznawcze z zakresu językoznawstwa jako dyscypliny naukowej.

Dzięki wiedzy i umiejętnościom z zakresu komunikacji społecznej, retoryki, lingwistyki mentalnej, komunikacji klinicznej, dyskursu maladycznego i biblioterapii, psychologii, w tym klinicznej oraz emisji głosu, wie i potrafi oddziaływać słowem na osobę komunikacyjnie nienormatywną, chorą, cierpiącą, potrzebującą pomocy. Tym samym ma świadomość, jakie zachowania językowe są motywujące do podejmowania terapii.

Posiada podstawowe umiejętności prowadzenia badań naukowych w ramach wymienionych szczegółowych dyscyplin i subdyscyplin językoznawczych, rozpoznawania i rozwiązywania problemów badawczych, dzięki czemu rozumie, czym jest język jako zdolność poznawcza, oraz orientuje się w teoriach lingwistycznych.

Dąży do pogłębienia wiedzy w wybranych dziedzinach i dyscyplinach nauki, z których czerpie lingwistyka kliniczna.

Rozumie hipotetyczny charakter wiedzy empirycznej i jest gotów na zmianę stanowisk w świetle nowych odkryć i teorii. Rozpoznaje i uznaje odpowiedzialność etyczną i prawną wiążące się z pracą zawodową i naukową.

Dysponując wiedzą z zakresu składowych lingwistyki klinicznej, potrafi myśleć dokładnie, celowo, krytycznie, falsyfikacjonistycznie, z wystarczającą dozą wiedzy z dziedziny etyki i prawa, co czyni go przygotowanym do odpowiedzialnego działania zgodnie z obowiązującymi standardami moralnymi i prawnymi.

Potrafi pracować w zespołach. Rozumie procesy, zjawiska i tendencje społeczno-kulturowe zachodzące we współczesnym świecie, w centrum którego lokuje się człowiek dotknięty chorobami/zaburzeniami, ale także ma świadomość znaczenia tradycji w rozpoznawaniu aktualnych problemów lingwistycznych, klinicznych, komunikacyjnych, terapeutycznych.

Zna specjalistyczną terminologię z zakresu lingwistyki klinicznej i subdyscyplin ją konstytuujących. Między innymi dzięki otwartości poznawczej i komunikacyjnej jest przygotowany do współtworzenia dyskursu naukowego i zawodowego uwzględniającego neurogenne, audiogenne, lingwistyczne i psychologiczne determinanty rozwoju i zaburzeń mowy.

Absolwent studiów licencjackich z zakresu lingwistyki klinicznej zna język obcy na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy.

Może podjąć dalsze kształcenie na studiach drugiego stopnia i/lub studiach podyplomowych.

 

Uzyskiwane kwalifikacje oraz uprawnienia zawodowe

Absolwent studiów licencjackich lingwistyka kliniczna, posiadając ogólną wiedzę humanistyczną i lingwistyczną, przy zaawansowanych kompetencjach z zakresu językoznawstwa stosowanego, w szczególności dotyczącą biologicznych determinant rozwoju i zaburzeń mowy (neuro- i audiogennych), jest gruntownie przygotowany do wykonywania profesji lingwisty klinicznego. Zdobyte kompetencje i sprawności umożliwiają absolwentowi zatrudnienie na stanowiskach wykorzystujących inter- i transdyscyplinarność lingwistyki klinicznej, głównie w zakresie unifikowania wiedzy humanistycznej z biologiczną i medyczną oraz jej aplikowania. W szczególności w:

  1. Instytucjach, centrach, laboratoriach zajmujących się tworzeniem korpusów mowy i tekstów; dostępem, interpretacją, rozumieniem informacji, rozpoznawaniem mowy, przetwarzaniem mowy.
  2. Publicznych i niepublicznych instytucjach, zakładach leczniczych, wykorzystujących wiedzę lingwistyczną do rozwiązywania problemów audiologicznych, patoneurolingwistycznych, foniatrycznych.
  3. Publicznych i niepublicznych placówkach edukacyjnych, terapeutycznych i instytucjach szkoleniowych kładących nacisk na edukację przyjazną mózgowi ucznia i wykorzystujących strategie neurodydaktyczne oraz osiągnięcia neurolingwistyki edukacyjnej.
  4. Instytucjach szkoleniowych, fundacjach, stowarzyszeniach zajmujących się skuteczną komunikacją.
  5. Firmach i ośrodkach zajmujących się zarządzaniem informacją, analizą i prezentacją danych, neuromarketingiem.
  6. Firmach medycznych dystrybuujących usługi, towary, produkty.
  7. Przedsiębiorstwach produkujących i dystrybuujących rozwiązania technologiczne i informatyczne wspomagające komunikację językową, parajęzykową i pozajęzykową lub pełniących funkcję tzw. protez mowy.
  8. Służbach i instytucjach społecznych, których zakres działań obejmuje zagadnienia wiążące się z komunikacją, na przykład w centrach informacyjnych, biurach obsługi interesantów.
  9. Wydawnictwach oferujących pomoce dydaktyczno-terapeutyczne wspomagające komunikację i/lub pomagające niwelować skutki zaburzeń komunikacji.

Ponadto jest przygotowany do współpracy z nauczycielami, pedagogami, terapeutami, psychologami, logopedami, neurologopedami, surdologopedami, gerontologopedami, logopediami paliatywnymi, biolingwistami, specjalistami od komunikacji klinicznej, pracownikami służby zdrowia oraz naukowcami badającymi zależności mózg-mowa, umysł-mowa, słuch-mowa.

Dostęp do dalszych studiów

Ukończenie studiów pierwszego stopnia (uzyskanie tytułu licencjata) daje możliwość ubiegania się o przyjęcie na studia drugiego stopnia oraz podnoszenia kwalifikacji na studiach podyplomowych, w tym w szczególności na kierunkach związanych z językoznawstwem, filozofią, psychologią, pedagogiką, naukami medycznymi i naukami o zdrowiu.

 

Kontakt

Instytut Filologii Polskiej
Kraków, ul. Podchorążych 2, pokój 563
telefon 12 662 61 44
polon@uken.krakow.pl

strona internetowa Instytutu Filologii Polskiej