Projekt koncentruje się na opracowaniu innowacyjnego podejścia do nauczania umiejętności związanych z analizą i interpretacją danych, ze szczególnym uwzględnieniem matematyki jako dyscypliny naukowej. Celem projektu jest nie tylko podniesienie poziomu rozumienia danych wśród uczniów szkół podstawowych i średnich, ale również wsparcie nauczycieli matematyki w integrowaniu tej tematyki z realizowanymi programami nauczania.
W ramach projektu zostanie opracowany ustandaryzowany i oparty na wynikach badań model kształcenia w zakresie rozumienia danych, oparty na metodologii i narzędziach matematycznych. Model ten będzie stanowił kompleksowy zasób dla nauczycieli i decydentów edukacyjnych, wspierając ich w tworzeniu nowoczesnych i skutecznych strategii dydaktycznych. Szczególny nacisk zostanie położony na rozwój zawodowy nauczycieli matematyki, którzy otrzymają dostęp do specjalistycznych szkoleń i materiałów dydaktycznych, opartych na aktualnych badaniach w dziedzinie edukacji matematycznej.
Dzięki prowadzonym badaniom, analizom i działaniom pilotażowym, projekt dostarczy empirycznie uzasadnionych rekomendacji dla decydentów na poziomie krajowym i europejskim. Wnioski te przyczynią się do opracowania trwałych i efektywnych rozwiązań systemowych w zakresie nauczania matematyki i kompetencji analizy danych.
Projekt realizowany jest przez instytucje z pięciu krajów Unii Europejskiej: Grecji, Portugalii, Niemiec, Polski i Cypru. Wszystkie rezultaty będą wypracowywane w ścisłej współpracy między partnerami, z uwzględnieniem różnorodnych kontekstów edukacyjnych. Zaangażowanie decydentów, władz oświatowych i interesariuszy ma na celu nadanie priorytetu edukacji matematycznej wzbogaconej o elementy rozumienia danych jako kluczowego komponentu kompetencji XXI wieku.
Obecnie trwa opracowywanie raportu podsumowującego intensywną fazę badań wstępnych, obejmujących ankiety oraz spotkania grup ekspertów, której celem było poznanie aktualnego stanu edukacji w zakresie alfabetyzmu danych w krajach partnerskich.
numer referencyjny: 101195801
czas realizacji: 1 marca 2025 roku – 29 lutego 2028 roku
Zapraszamy do śledzenia postępów w realizacji projektu na jego stronie internetowej.