Opłaty za kształcenie na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych związane z powtarzaniem określonych zajęć z powodu niezadowalających wyników w nauce, prowadzeniem zajęć nieobjętych programem studiów oraz przeprowadzeniem potwierdzania efektów uczenia się
§ 1
- Studenci studiów stacjonarnych i niestacjonarnych powtarzający zajęcia z powodu niezadowalających wyników w nauce wnoszą opłatę w wysokości odpowiadającej iloczynowi liczby godzin całego powtarzanego kursu/kursów i stawki za jedną godzinę dydaktyczną obowiązującą na danym kierunku studiów.
- Studenci korzystający z powtarzania jednego kursu objętego wpisem warunkowym wnoszą opłatę w wysokości 600,00 zł, a powtarzający dwa kursy objęte wpisem warunkowym – 1200,00 zł.
- Podstawą do ustalenia wysokości opłaty dla studentów:
- korzystających z pojedynczych zajęć nieobjętych programem studiów,
- wyrównujących różnice programowe (w tym realizujących zajęcia uzupełniające efekty uczenia się niezbędne do podjęcia studiów drugiego stopnia),
- realizujących blok zajęć nieobjętych programem studiów, jest wyrażona w złotych wartość jednej godziny dydaktycznej na danym kierunku studiów pomnożona przez liczbę godzin zajęć dydaktycznych danego kursu.
- Należności z tytułu opłat, o których mowa w ust. 1 i 3 niniejszego paragrafu są naliczane do kwoty 5400 zł.
- Opłaty z tytułu zajęć, o których mowa w ust. 1, 2 i 3, studenci zobowiązani są wnieść jednorazowo w terminie do 14 dni od daty poinformowania o podjętym przez Dyrektora
Instytutu rozstrzygnięciu w sprawie. - Za przeprowadzenie egzaminu sprawdzającego (przeprowadzenie potwierdzania efektów uczenia się) student dokonuje jednorazowej opłaty w wysokości 600 zł.
§ 2
Stawki godzinowe na poszczególnych kierunkach studiów wynoszą odpowiednio:
| Kierunek studiów | Stawka godzinowa (PLN) | |
|---|---|---|
| administracja | 19 | |
| architektura informacji | 21 | |
| archiwistyka, biurowość i cyfryzacja | 19 | |
| archiwistyka, zarządzanie dokumentacją i infobrokerstwo | 19 | |
| art & design | 19 | |
| art & science | 38 | |
| bezpieczeństwo międzynarodowe | 19 | |
| bezpieczeństwo narodowe | 19 | |
| bezpieczeństwo zdrowotne | 19 | |
| bioinformatyka | 36 | |
| biolingwistyka z komunikacją kliniczną | 31 | |
| biologia | 36 | |
| biznesowe wykorzystanie dziedzictwa kulturowego | 24 | |
| cyberbezpieczeństwo | 36 | |
| design | 38 | |
| digital design | 38 | |
| dyplomacja i zarządzanie publiczne | 24 | |
| dziennikarstwo | 19 | |
| edukacja techniczno-informatyczna | 36 | |
| ekonomia | 24 | |
| ekoturystyka | 36 | |
| etyka – mediacje i negocjacje | 19 | |
| filologia angielska | 24 | |
| filologia germańska | 24 | |
| filologia hiszpańska | 22 | |
| filologia polska | 24 | |
| filologia romańska | 22 | |
| filologia rosyjska | 22 | |
| filologia ukraińska | 22 | |
| filologia włoska | 22 | |
| filozofia rozwoju osobowego z elementami psychologii | 24 | |
| finanse | 24 | |
| fizyka | 33 | |
| geodezja i geoinformacja | 33 | |
| geografia | 36 | |
| geopolityka | 36 | |
| gospodarka przestrzenna | 36 | |
| gospodarka przestrzenna i zarządzanie nieruchomościami | 33 | |
| grafika | 38 | |
| historia | 19 | |
| historia – studia nauczycielskie | 19 | |
| HR w mediach i organizacjach międzynarodowych | 19 | |
| informatyka | 36 | |
| informatyka stosowana | 36 | |
| inżynieria bezpieczeństwa | 36 | |
| inżynieria produkcji i jakości | 36 | |
| Inżynieria utrzymania ruchu | 36 | |
| kognitywistyka | 19 | |
| komunikacja wizualna | 19 | |
| kryminalistyka | 30 | |
| kulturoznawstwo i wiedza o mediach | 24 | |
| lingwistyka kliniczna | 24 | |
| logistyka | 30 | |
| logopedia | 22 | |
| malarstwo | 38 | |
| matematyka | 36 | |
| media content & creative writing | 24 | |
| międzynarodowa polityka społeczna i analityka | 19 | |
| nauczyciel biologii i geografii | 36 | |
| ochrona ludności i obrona cywilna | 30 | |
| pedagogika | 24 | |
| pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna | 24 | |
| pedagogika resocjalizacyjna | 24 | |
| pedagogika specjalna | 24 | |
| pedagogika szkolna z edukacją techniczną | 24 | |
| praca socjalna | 24 | |
| prawo | 19 | |
| psychologia | 24 | |
| psychologia i biologia zwierząt | 36 | |
| public relations i kultury cyfrowe | 24 | |
| socjologia | 24 | |
| stosunki międzynarodowe | 19 | |
| studia nad wizualnością – visual studies | 38 | |
| studia niemcoznawcze i środkowoeuropejskie | 19 | |
| sztuka i edukacja | 38 | |
| sztuka i media | 38 | |
| sztuka współczesna | 38 | |
| turystyka historyczna i muzealnictwo | 24 | |
| turystyka i rekreacja | 36 | |
| zarządzanie | 24 | |
| zarządzanie informacją i publikowanie cyfrowe | 22 | |
| zarządzanie kryzysowe | 24 | |
| zarządzanie w służbach społecznych | 24 | |
§ 3
- Z opłat za wyrównywanie różnic programowych zwolnieni są studenci powracający z urlopu.
- Studenci studiów stacjonarnych, którzy wznawiają studia, wnoszą opłaty wynikające tylko i wyłącznie z różnic programowych.
- Studenci studiów niestacjonarnych, którzy wznawiają studia, wnoszą opłaty wynikające z różnic programowych do wysokości wskazanej w § 1 ust. 4 i czesne za dany rok.
§ 4
Student, który nie odbył lub nie zaliczył praktyki pedagogicznej zgodnie z planem studiów i uzyskał zgodę dyrektora instytutu na odbycie praktyki pedagogicznej lub powtórzenie praktyki, jest zobowiązany do wniesienia opłaty pokrywającej koszty organizacji i obsługi administracyjnej praktyki, w niżej wymienionej wysokości:
- za jedną godzinę lekcyjną ćwiczeń praktycznych w szkole student wnosi opłatę w wysokości 40 złotych;
- za praktyki pedagogiczne zawodowe, student wnosi opłatę zgodną z wymiarem praktyki, według poniższej tabeli:
| Wymiar zajęć dydaktycznych, opiekuńczych lub wychowawczych na praktykach zawodowych | Stawka odpłatności studenta za powtarzanie praktyki pedagogicznej (zawodowej) (PLN) | |
|---|---|---|
| tygodniowa (1–29 godzin) | 160 | |
| dwutygodniowa (30–44 godzin) | 200 | |
| trzytygodniowa (45–59 godzin) | 240 | |
| czterotygodniowa (60–74 godzin) | 280 | |
| pięciotygodniowa (75–90 godzin) | 320 | |
| sześciotygodniowa (powyżej 90 godzin) | 360 | |
Podstawa prawna
- Zarządzenie Nr R.Z.0211.37.2025 Rektora Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie z dnia 29 maja 2025 roku w sprawie jednorazowych opłat za usługi edukacyjne dla cykli studiów pierwszego stopnia, studiów drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich rozpoczynających się w roku akademickim 2025/2026
- Zarządzenie Nr R.Z.0211.44.2025 Rektora Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie z dnia 27 czerwca 2025 roku w sprawie zmiany zarządzenia nr R.Z.0211.37.2025 Rektora z dnia 29 maja 2025 roku w sprawie jednorazowych opłat za usługi edukacyjne dla cykli studiów pierwszego stopnia, studiów drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich rozpoczynających się w roku akademickim 2025/2026
- Szczegóły
Określone w ustawie zmiany dotyczące rekrutacji na studia jednolite magisterskie, pierwszego oraz drugiego stopnia obowiązują od rekrutacji na rok akademicki 2025/2026. Kandydaci dokonujący wpisu będą zobowiązani do dostarczenia dodatkowych dokumentów zgodnie z poniższymi informacjami.
Kogo dotyczą zmiany?
Konieczność dostarczenia dodatkowych dokumentów, a także ich rodzaj, są związane z sytuacją kandydata – istotne jest obywatelstwo kandydata, jak i kraj uzyskania wykształcenia.
Zmiany w zasadach przyjmowania na studia dotyczą kandydatów nieposiadających obywatelstwa polskiego, którzy:
- nie są obywatelami państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Islandii, Liechtensteinu, Norwegii, Szwajcarii lub Wielkiej Brytanii;
oraz/lub: - dla studiów pierwszego stopnia i jednolitych magisterskich: ukończyli szkołę średnią za granicą i posiadają świadectwo uzyskane poza Polską, Unią Europejską, państwami należącymi do OECD i EFTA oraz Ukrainą;
- dla studiów drugiego stopnia: ukończyli studia I stopnia lub jednolite magisterskie za granicą i posiadają dyplom ukończenia studiów wydany przez uczelnię poza Polską, Unią Europejską, państwami należącymi do OECD i EFTA oraz Ukrainą.
Wszystkie wskazane poniżej dodatkowe dokumenty wymagane są na etapie wpisu. Terminy wpisów możesz sprawdzić w informatorze.
Państwa należące do Unii Europejskiej, OECD lub EFTA: Australia, Austria, Belgia, Bułgaria, Chile, Chorwacja, Cypr, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Holandia, Hiszpania, Irlandia, Islandia, Izrael, Japonia, Kanada, Kolumbia, Kostaryka, Korea Południowa, Lichtenstein, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Meksyk, Niemcy, Norwegia, Nowa Zelandia, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwajcaria, Szwecja, Turcja, USA, Węgry, Wielka Brytania, Włochy.
| Obywatele państw należących do Unii Europejskiej, OECD, EFTA, Ukrainy | |
|---|---|
| wykształcenie | wymagane dokumenty |
| uzyskane w Polsce |
nie są wymagane dodatkowe dokumenty wynikające ze zmian przepisów |
|
nie są wymagane dodatkowe dokumenty wynikające ze zmian przepisów |
|
|
| Obywatele innych państw | |
|---|---|
| wykształcenie | wymagane dokumenty |
| uzyskane w Polsce |
nie są wymagane dodatkowe dokumenty wynikające ze zmian przepisów |
|
nie są wymagane dodatkowe dokumenty wynikające ze zmian przepisów |
|
|
Dokument potwierdzający uprawnienie do podjęcia studiów (informacja dyrektora NAWA, decyzja kuratora oświaty)
Od 1 lipca 2025 roku to dyrektor Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej będzie wydawał informacje o świadectwach, dyplomach lub innych dokumentach potwierdzających uprawnienie do ubiegania się o przyjęcie na studia. Informacja dyrektora NAWA dotyczy konkretnego świadectwa lub dyplomu – do jej uzyskania trzeba złożyć wniosek do NAWA.
Informacje na temat procedury uzyskania informacji dyrektora NAWA są publikowane na stronie internetowej NAWA. świadectwo szkoły średniej.
- Szczegóły
Myślisz o podjęciu studiów? Przeczytaj informator i poznaj zasady rekrutacji. Postępuj zgodnie z poniższymi wskazówkami, a bezstresowo złożysz dokumenty i pomyślnie zakończysz postępowanie kwalifikacyjne.
Obcokrajowców dotyczą te same kryteria przyjęć na studia, co kandydatów posiadających polską „starą maturę”.
W związku z ogłoszeniem ustawy z dnia 4 kwietnia 2025 r. o zmianie niektórych ustaw w celu wyeliminowania nieprawidłowości w systemie wizowym Rzeczypospolitej Polskiej zmianie uległy zasady przyjmowania cudzoziemców na studia. Zapoznaj się z nimi uważnie i przygotuj odpowiednie dokumenty.
Po zapoznaniu się z powyższymi informacjami:
- Wypełnij elektroniczny formularz rejestracyjny znajdujący się na stronie internetowej rekrutacja.uken.krakow.pl (początek rejestracji: 1 czerwca 2025 roku).
W systemie rekrutacyjnym zamieść właściwe dokumenty:- skan dokumentu uprawniającego do podjęcia studiów wyższych w kraju jego wydania wraz z tłumaczeniem na język polski przez tłumacza przysięgłego;
- skan certyfikatu znajomości języka polskiego na wymaganym poziomie (na większości kierunków minimum B2 – sprawdź dokładnie w zasadach przyjęć jaki poziom jest wymagany) (Lista dokumentów potwierdzających znajomość języka polskiego na poziomie min. B2 zostanie opublikowana w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Po wejściu w życie ustawy oraz rozporządzenia przy wpisie na studia akceptowane będą wyłącznie wskazane w tych regulacjach dokumenty);
- w przypadku kierunków artystycznych należy zamieścić również skan swojego portfolio.
Wybierz studia którymi jesteś zainteresowany i wpłać opłatę rekrutacyjną na indywidualny numer konta podany w systemie rekrutacyjnym. Poczekaj na decyzję komisji rekrutacyjnej, która zostanie zamieszczona w systemie rekrutacyjnym.
- Jeżeli zostałeś zakwalifikowany – wnieś opłatę za legitymację na konto bankowe, na które wpłacałeś opłatę rekrutacyjną (jeśli nie posiadasz jeszcze legitymacji naszego Uniwersytetu lub nie posiadasz dostępu do aplikacji mObywatel) (Legitymacja studencka dostępna jest w aplikacji mObywatel. Elektroniczna Legitymacja studencka (ELS) może być wydana zakwalifikowanym kandydatom – na wniosek zainteresowanego). Wysokość opłaty za zleconą przez kandydata legitymację wynosi 22 złote – opłata nie podlega zwrotowi.
Dokonaj wpisu na listę studentów. W tym celu przygotuj wymagane dokumenty i dostarcz je w wyznaczonym przez komisję rekrutacyjną terminie.
Z systemu rekrutacyjnego wydrukuj (zakładka „zgłoszenia rekrutacyjne”):
- podanie kandydata na studia;
- oświadczenie – dotyczy studiów stacjonarnych;
- umowę w sprawie opłat za studia stacjonarne dla cudzoziemców – dotyczy studiów stacjonarnych płatnych;
- umowę w sprawie opłat za studia niestacjonarne – dotyczy studiów niestacjonarnych;
- oświadczenie NFZ
- zgodę na udostępnienie danych osobowych MPK
oraz przygotuj następujące dokumenty: - kopię świadectwa maturalnego/dyplomu zalegalizowanego lub opatrzonego apostille lub innego dokumentu uzyskanego za granicą, uprawniającego do ubiegania się o przyjęcie na studia na uczelniach każdego typu w państwie, w którego systemie działa instytucja wydająca świadectwo/dyplom, wraz z tłumaczeniem na język polski wykonanym przez tłumacza przysięgłego (oryginał do wglądu) (oraz dokumenty wynikające ze zmiany przepisów);
- kserokopię certyfikatu znajomości języka polskiego na wymaganym poziomie, wydanym przez odpowiednią jednostkę (na większości kierunków wymagany jest poziom B2) – oryginał do wglądu;
- potwierdzenie wniesienia opłaty za legitymację 22 złote – dotyczy osób, które nie posiadają legitymacji Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie lub nie mają dostępu do aplikacji mObywatel.
Dokumenty dodatkowe (dotyczy osób, które je posiadają): - kserokopię Karty Polaka;
- kserokopię karty stałego pobytu;
- kopię decyzji w sprawie stwierdzenia polskiego pochodzenia;
- kopię certyfikatu znajomości języka polskiego na poziomie co najmniej C1 wydanego przez Państwową Komisję do spraw Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego;
- kserokopię polisy ubezpieczeniowej;
- oświadczenie opiekuna prawnego (plik docx, rozmiar 20 KB) – dotyczy niepełnoletnich kandydatów;
- kserokopię dokumentu potwierdzającego nadanie statusu cudzoziemca „UKR” (uchodźcy) – dotyczy osób, które go posiadają (oryginał do wglądu);
- pełnomocnictwo do wpisu (plik doc, rozmiar 26 KB) – dotyczy osób, które nie mogą osobiście dokonać wpisu na listę studentów.
- Szczegóły
Cudzoziemcy studiujący na zasadach odpłatności w Uniwersytecie Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie wnoszą opłaty za studia semestralnie. Student wnosi opłatę na konto wskazane przez Uczelnię w złotych polskich (PLN) lub w przeliczeniu na euro (EUR) według kursu średniego euro Narodowego Banku Polskiego obowiązującego w dniu (roboczym) poprzedzającym dzień dokonania wpłaty. W przypadku wniesienia opłaty w euro (EUR) przeliczoną kwotę należy zaokrąglić do pełnych euro (EUR) w dół, na korzyść studenta/doktoranta.
Na studiach stacjonarnych opłata za każdy semestr nauki wynosi 1000 EURO (EUR).
Cudzoziemcy odbywający naukę na studiach niestacjonarnych wnoszą opłatę za naukę w wysokości takiej samej jak obywatele polscy. Wysokość opłaty dla cykli studiów pierwszego stopnia, studiów drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich rozpoczynających się w roku akademickim 2025/2026 została określona w załączniku nr 1.
Opłatę za naukę na studiach stacjonarnych należy wnieść w terminach:
- I rata – do 31 października 2025 roku
- II rata – do 16 marca 2026 roku
Podstawa prawna
- Zarządzenie Nr R.Z.0211.35.2025 Rektora Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie z dnia 27 maja 2025 roku w sprawie opłat za kształcenie na studiach niestacjonarnych oraz kształcenie cudzoziemców na studiach stacjonarnych w języku polskim dla cykli studiów pierwszego stopnia, studiów drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich rozpoczynających się w roku akademickim 2025/2026
- Zarządzenie Nr R.Z.0211.10.2025 Rektora Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie z dnia 28 lutego 2025 roku w sprawie terminów wnoszenia opłat przez cudzoziemców za świadczone usługi edukacyjne na studiach stacjonarnych w roku akademickim 2025/2026
- Zarządzenie Nr R.Z.0211.45.2025 Rektora Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie z dnia 30 czerwca 2025 roku w sprawie zmiany zarządzenia nr R.Z.0211.35.2025 Rektora z dnia 27 maja 2025 roku w sprawie: opłat za kształcenie na studiach niestacjonarnych oraz kształcenie cudzoziemców na studiach stacjonarnych w języku polskim dla cykli studiów pierwszego stopnia, studiów drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich rozpoczynających się w roku akademickim 2025/2026
- Szczegóły



Biuletyn Informacji Publicznej


