Wieniec laurowy w niebieskim kole; na granatowym tle

Laureaci, finaliści olimpiad stopnia centralnego, laureaci konkursów międzynarodowych oraz ogólnopolskich przyjmowani będą na studia decyzją Rektora Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie ponad limit, bez postępowania kwalifikacyjnego przed komisją rekrutacyjną.

Wiecej szczegółów znajduje się w Uchwale nr 3/24.04.2023 Senatu Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie z dnia 24 kwietnia 2023 roku.


Podstawa prawna

Uchwała nr 3.24.04.2023 Senatu Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie z 24 kwietnia 2023 roku w sprawie warunków rekrutacji na pierwszy rok studiów stacjonarnych i niestacjonarnych laureatów i finalistów olimpiad stopnia centralnego, laureatów konkursów międzynarodowych oraz ogólnopolskich, w tym organizowanych przez Uczelnię w roku 2026/2027

 

W roku akademickim 2028/2029 laureaci i finaliści olimpiad stopnia centralnego, laureaci konkursów międzynarodowych oraz ogólnopolskich będą przyjmowani na studia decyzją Rektora (Uchwała nr 3.14.04.2025 Senatu Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie z 14 kwietnia 2025 roku w sprawie warunków rekrutacji na pierwszy rok studiów stacjonarnych i niestacjonarnych laureatów i finalistów olimpiad stopnia centralnego, laureatów konkursów międzynarodowych oraz ogólnopolskich w roku 2028/2029) ponad limit, bez postępowania kwalifikacyjnego prowadzonego przez komisję rekrutacyjną.

Określone w ustawie zmiany dotyczące rekrutacji na studia jednolite magisterskie, pierwszego oraz drugiego stopnia obowiązują od rekrutacji na rok akademicki 2025/2026. Kandydaci dokonujący wpisu będą zobowiązani do dostarczenia dodatkowych dokumentów zgodnie z poniższymi informacjami.

 

Kogo dotyczą zmiany?

Konieczność dostarczenia dodatkowych dokumentów, a także ich rodzaj, są związane z sytuacją kandydata – istotne jest obywatelstwo kandydata, jak i kraj uzyskania wykształcenia.

Zmiany w zasadach przyjmowania na studia dotyczą kandydatów nieposiadających obywatelstwa polskiego, którzy:

  • nie są obywatelami państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Islandii, Liechtensteinu, Norwegii, Szwajcarii lub Wielkiej Brytanii;

    oraz/lub:

  • dla studiów pierwszego stopnia i jednolitych magisterskich: ukończyli szkołę średnią za granicą i posiadają świadectwo uzyskane poza Polską, Unią Europejską, państwami należącymi do OECD i EFTA oraz Ukrainą;
  • dla studiów drugiego stopnia: ukończyli studia I stopnia lub jednolite magisterskie za granicą i posiadają dyplom ukończenia studiów wydany przez uczelnię poza Polską, Unią Europejską, państwami należącymi do OECD i EFTA oraz Ukrainą.
    Wszystkie wskazane poniżej dodatkowe dokumenty wymagane są na etapie wpisu. Terminy wpisów możesz sprawdzić w informatorze.

Państwa należące do Unii Europejskiej, OECD lub EFTA: Australia, Austria, Belgia, Bułgaria, Chile, Chorwacja, Cypr, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Holandia, Hiszpania, Irlandia, Islandia, Izrael, Japonia, Kanada, Kolumbia, Kostaryka, Korea Południowa, Lichtenstein, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Meksyk, Niemcy, Norwegia, Nowa Zelandia, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwajcaria, Szwecja, Turcja, USA, Węgry, Wielka Brytania, Włochy.

 

Obywatele państw należących do Unii Europejskiej, OECD, EFTA, Ukrainy 
wykształcenie wymagane dokumenty
uzyskane w Polsce

nie są wymagane dodatkowe dokumenty wynikające ze zmian przepisów

  • świadectwo lub dyplom ukończenia studiów wydane w krajach UE, OECD, EFTA, Ukrainie
  • świadectwa i inne dokumenty wydane za granicą przez szkoły lub instytucje edukacyjne uznawane przez państwo, na którego terytorium lub w którego systemie edukacji działają, objęte postanowieniami umów międzynarodowych
  • matura IB i EB
  • dyplom ukończenia studiów wydany w innych krajach niż UE, OECD, EFTA, Ukraina, poddany nostryfikacji

nie są wymagane dodatkowe dokumenty wynikające ze zmian przepisów

  • świadectwo wydane w innych krajach niż wskazane powyżej
  • świadectwa i inne dokumenty wydane za granicą przez szkoły lub instytucje edukacyjne uznawane przez państwo, na którego terytorium lub w którego systemie edukacji działają, nieobjęte postanowieniami umów międzynarodowych;
  • dyplom ukończenia studiów wydany w innych krajach niż wskazane powyżej, niepoddany nostryfikacji
  • dla studiów pierwszego stopnia i jednolitych magisterskich: potwierdzenie, że świadectwo uprawnia do podjęcia studiów: informacja wydana do tego świadectwa przez dyrektora NAWA lub decyzja kuratora oświaty o uznaniu świadectwa wydana na podstawie dotychczasowych przepisów
  • dla studiów drugiego stopnia: potwierdzenie, że dyplom ukończenia studiów uprawnia do podjęcia studiów II stopnia: informacja wydana do tego dyplomu przez dyrektora NAWA.

 

 

Obywatele innych państw
wykształcenie wymagane dokumenty
uzyskane w Polsce

nie są wymagane dodatkowe dokumenty wynikające ze zmian przepisów

  • świadectwo lub dyplom ukończenia studiów wydane w krajach UE, OECD, EFTA, Ukrainie
  • świadectwa i inne dokumenty wydane za granicą przez szkoły lub instytucje edukacyjne uznawane przez państwo, na którego terytorium lub w którego systemie edukacji działają, objęte postanowieniami umów międzynarodowych
  • matura IB i EB
  • dyplom ukończenia studiów wydany w innych krajach niż UE, OECD, EFTA, Ukraina, poddany nostryfikacji

nie są wymagane dodatkowe dokumenty wynikające ze zmian przepisów

  • świadectwo wydane w innych krajach niż wskazane powyżej
  • świadectwa i inne dokumenty wydane za granicą przez szkoły lub instytucje edukacyjne uznawane przez państwo, na którego terytorium lub w którego systemie edukacji działają, nieobjęte postanowieniami umów międzynarodowych
  • dyplom ukończenia studiów wydany w innych krajach niż wskazane powyżej, niepoddany nostryfikacji
  • dla studiów pierwszego stopnia i jednolitych magisterskich: potwierdzenie, że świadectwo uprawnia do podjęcia studiów: informacja wydana do tego świadectwa przez dyrektora NAWA lub decyzja kuratora oświaty o uznaniu świadectwa wydana na podstawie dotychczasowych przepisów.
  • dla studiów II stopnia: potwierdzenie, że dyplom ukończenia studiów uprawnia do podjęcia studiów II stopnia: informacja wydana do tego dyplomu przez dyrektora NAWA.

 

Dokument potwierdzający uprawnienie do podjęcia studiów (informacja dyrektora NAWA, decyzja kuratora oświaty)

Od 1 lipca 2025 roku to dyrektor Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej będzie wydawał informacje o świadectwach, dyplomach lub innych dokumentach potwierdzających uprawnienie do ubiegania się o przyjęcie na studia. Informacja dyrektora NAWA dotyczy konkretnego świadectwa lub dyplomu – do jej uzyskania trzeba złożyć wniosek do NAWA.

Informacje na temat procedury uzyskania informacji dyrektora NAWA są publikowane na stronie internetowej NAWA. świadectwo szkoły średniej.

Myślisz o podjęciu studiów? Przeczytaj informator i poznaj zasady rekrutacji. Postępuj zgodnie z poniższymi wskazówkami, a bezstresowo złożysz dokumenty i pomyślnie zakończysz postępowanie kwalifikacyjne.


Obcokrajowców dotyczą te same kryteria przyjęć na studia, co kandydatów posiadających polską „starą maturę”.


W związku z ogłoszeniem ustawy z dnia 4 kwietnia 2025 r. o zmianie niektórych ustaw w celu wyeliminowania nieprawidłowości w systemie wizowym Rzeczypospolitej Polskiej zmianie uległy zasady przyjmowania cudzoziemców na studia. Zapoznaj się z nimi uważnie i przygotuj odpowiednie dokumenty.


Po zapoznaniu się z powyższymi informacjami:

  1. Wypełnij elektroniczny formularz rejestracyjny znajdujący się na stronie internetowej rekrutacja.uken.krakow.pl (początek rejestracji: 1 czerwca 2025 roku).
    W systemie rekrutacyjnym zamieść właściwe dokumenty:
    • skan dokumentu uprawniającego do podjęcia studiów wyższych w kraju jego wydania wraz z tłumaczeniem na język polski przez tłumacza przysięgłego;
    • skan certyfikatu znajomości języka polskiego na wymaganym poziomie (na większości kierunków minimum B2 – sprawdź dokładnie w zasadach przyjęć jaki poziom jest wymagany) (Lista dokumentów potwierdzających znajomość języka polskiego na poziomie min. B2 zostanie opublikowana w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Po wejściu w życie ustawy oraz rozporządzenia przy wpisie na studia akceptowane będą wyłącznie wskazane w tych regulacjach dokumenty);
    • w przypadku kierunków artystycznych należy zamieścić również skan swojego portfolio.

      Wybierz studia którymi jesteś zainteresowany i wpłać opłatę rekrutacyjną na indywidualny numer konta podany w systemie rekrutacyjnym. Poczekaj na decyzję komisji rekrutacyjnej, która zostanie zamieszczona w systemie rekrutacyjnym.

  2. Jeżeli zostałeś zakwalifikowany – wnieś opłatę za legitymację na konto bankowe, na które wpłacałeś opłatę rekrutacyjną (jeśli nie posiadasz jeszcze legitymacji naszego Uniwersytetu lub nie posiadasz dostępu do aplikacji mObywatel) (Legitymacja studencka dostępna jest w aplikacji mObywatel. Elektroniczna Legitymacja studencka (ELS) może być wydana zakwalifikowanym kandydatom – na wniosek zainteresowanego). Wysokość opłaty za zleconą przez kandydata legitymację wynosi 22 złote – opłata nie podlega zwrotowi.

 

Dokonaj wpisu na listę studentów. W tym celu przygotuj wymagane dokumenty i dostarcz je w wyznaczonym przez komisję rekrutacyjną terminie.
Z systemu rekrutacyjnego wydrukuj (zakładka „zgłoszenia rekrutacyjne”):

  • podanie kandydata na studia;
  • oświadczenie – dotyczy studiów stacjonarnych;
  • umowę w sprawie opłat za studia stacjonarne dla cudzoziemców – dotyczy studiów stacjonarnych płatnych;
  • umowę w sprawie opłat za studia niestacjonarne – dotyczy studiów niestacjonarnych;
  • oświadczenie NFZ
  • zgodę na udostępnienie danych osobowych MPK

    oraz przygotuj następujące dokumenty:
  • kopię świadectwa maturalnego/dyplomu zalegalizowanego lub opatrzonego apostille lub innego dokumentu uzyskanego za granicą, uprawniającego do ubiegania się o przyjęcie na studia na uczelniach każdego typu w państwie, w którego systemie działa instytucja wydająca świadectwo/dyplom, wraz z tłumaczeniem na język polski wykonanym przez tłumacza przysięgłego (oryginał do wglądu) (oraz dokumenty wynikające ze zmiany przepisów);
  • kserokopię certyfikatu znajomości języka polskiego na wymaganym poziomie, wydanym przez odpowiednią jednostkę (na większości kierunków wymagany jest poziom B2) – oryginał do wglądu;
  • potwierdzenie wniesienia opłaty za legitymację 22 złote – dotyczy osób, które nie posiadają legitymacji Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie lub nie mają dostępu do aplikacji mObywatel.

    Dokumenty dodatkowe (dotyczy osób, które je posiadają):
  • kserokopię Karty Polaka;
  • kserokopię karty stałego pobytu;
  • kopię decyzji w sprawie stwierdzenia polskiego pochodzenia;
  • kopię certyfikatu znajomości języka polskiego na poziomie co najmniej C1 wydanego przez Państwową Komisję do spraw Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego;
  • kserokopię polisy ubezpieczeniowej;
  • oświadczenie opiekuna prawnego (plik docx, rozmiar 20 KB) – dotyczy niepełnoletnich kandydatów;
  • kserokopię dokumentu potwierdzającego nadanie statusu cudzoziemca „UKR” (uchodźcy) – dotyczy osób, które go posiadają (oryginał do wglądu);
  • pełnomocnictwo do wpisu (plik doc, rozmiar 26 KB) – dotyczy osób, które nie mogą osobiście dokonać wpisu na listę studentów.