Doktorem Honoris Causa
Doktorem Honoris Causa
Doktorem Honoris Causa
Określone w ustawie zmiany dotyczące rekrutacji na studia jednolite magisterskie, pierwszego oraz drugiego stopnia obowiązują od rekrutacji na rok akademicki 2025/2026. Kandydaci dokonujący wpisu będą zobowiązani do dostarczenia dodatkowych dokumentów zgodnie z poniższymi informacjami.
Konieczność dostarczenia dodatkowych dokumentów, a także ich rodzaj, są związane z sytuacją kandydata – istotne jest obywatelstwo kandydata, jak i kraj uzyskania wykształcenia.
Zmiany w zasadach przyjmowania na studia dotyczą kandydatów nieposiadających obywatelstwa polskiego, którzy:
Państwa należące do Unii Europejskiej, OECD lub EFTA: Australia, Austria, Belgia, Bułgaria, Chile, Chorwacja, Cypr, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Holandia, Hiszpania, Irlandia, Islandia, Izrael, Japonia, Kanada, Kolumbia, Kostaryka, Korea Południowa, Lichtenstein, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Meksyk, Niemcy, Norwegia, Nowa Zelandia, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwajcaria, Szwecja, Turcja, USA, Węgry, Wielka Brytania, Włochy.
Obywatele państw należących do Unii Europejskiej, OECD, EFTA, Ukrainy | |
---|---|
wykształcenie | wymagane dokumenty |
uzyskane w Polsce |
nie są wymagane dodatkowe dokumenty wynikające ze zmian przepisów |
|
nie są wymagane dodatkowe dokumenty wynikające ze zmian przepisów |
|
|
Obywatele innych państw | |
---|---|
wykształcenie | wymagane dokumenty |
uzyskane w Polsce |
nie są wymagane dodatkowe dokumenty wynikające ze zmian przepisów |
|
nie są wymagane dodatkowe dokumenty wynikające ze zmian przepisów |
|
|
Od 1 lipca 2025 roku to dyrektor Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej będzie wydawał informacje o świadectwach, dyplomach lub innych dokumentach potwierdzających uprawnienie do ubiegania się o przyjęcie na studia. Informacja dyrektora NAWA dotyczy konkretnego świadectwa lub dyplomu – do jej uzyskania trzeba złożyć wniosek do NAWA.
Informacje na temat procedury uzyskania informacji dyrektora NAWA są publikowane na stronie internetowej NAWA. świadectwo szkoły średniej.
Myślisz o podjęciu studiów? Przeczytaj informator i poznaj zasady rekrutacji. Postępuj zgodnie z poniższymi wskazówkami, a bezstresowo złożysz dokumenty i pomyślnie zakończysz postępowanie kwalifikacyjne.
Obcokrajowców dotyczą te same kryteria przyjęć na studia, co kandydatów posiadających polską „starą maturę”.
W związku z ogłoszeniem ustawy z dnia 4 kwietnia 2025 r. o zmianie niektórych ustaw w celu wyeliminowania nieprawidłowości w systemie wizowym Rzeczypospolitej Polskiej zmianie uległy zasady przyjmowania cudzoziemców na studia. Zapoznaj się z nimi uważnie i przygotuj odpowiednie dokumenty.
Po zapoznaniu się z powyższymi informacjami:
Dokonaj wpisu na listę studentów. W tym celu przygotuj wymagane dokumenty i dostarcz je w wyznaczonym przez komisję rekrutacyjną terminie.
Z systemu rekrutacyjnego wydrukuj (zakładka „zgłoszenia rekrutacyjne”):
Do rozpoczęcia roku akademickiego rezygnację ze studiów (pisemną) należy złożyć poprzez przesłanie skanu podpisanego druku rezygnacji wygenerowanego z systemu IRK na adres rezygnacje.irk@uken.krakow.pl lub w Dziale Obsługi Informatycznej, pok. nr 49 (parter), ul. Podchorążych 2.
Po tym terminie pisemną rezygnację ze studiów należy złożyć w Centrum Obsługi Studenta (wyłącznie w wersji papierowej – wzór formularza Rezygnacja ze studiów dostępny jest na stronie internetowej Centrum Obsługi Studenta) ul. Podchorążych 2, pok. nr 128 i 128A oraz pok. nr od 139 do 146. Opłaty za studia są naliczane do dnia złożenia pisemnej rezygnacji ze studiów lub skreślenia z listy studentów.
Decydując się na podjęcie studiów niestacjonarnych, zawiera Pan/Pani z Uczelnią umowę cywilnoprawną. Umowa ta określa między innymi warunki odpłatności za studia (czyli wysokość i sposób wnoszenia opłat), czas jej obowiązywania oraz zasady jej rozwiązania. Jest to szczególnie istotne w kontekście ewentualnych opłat, które mogą być naliczane do momentu formalnego zakończenia współpracy z Uczelnią.
W przypadku rezygnacji ze studiów należy pamiętać, że sama decyzja o nieuczestniczeniu w zajęciach nie oznacza automatycznego rozwiązania umowy. Aby skutecznie zrezygnować ze studiów i zakończyć obowiązek opłacania czesnego, konieczne jest złożenie pisemnego oświadczenia o rezygnacji. Zgłoszenie ustne lub nieobecność na zajęciach nie są wystarczające – umowa nadal obowiązuje.
Opłaty za studia będą naliczane do dnia złożenia pisemnej rezygnacji, niezależnie od tego, czy student faktycznie rozpoczął naukę (na przykład nawet jeśli nie odebrał legitymacji i wybrał inną uczelnię).
Dlatego w przypadku rezygnacji prosimy o niezwłoczne złożenie pisemnego oświadczenia, co pozwoli uniknąć niepotrzebnych kosztów.
Konkursy świadectw maturalnych komisje rekrutacyjne przeprowadzą wyłącznie dla kandydatów, którzy spełnią kryteria przystąpienia do konkursu.
Wyniki egzaminu maturalnego z części pisemnej komisje rekrutacyjne będą przeliczać wg zasady:
Gdy kandydat zdawał maturę na obu poziomach, komisja w rankingu uwzględni wynik korzystniejszy dla kandydata.
Kandydatom, którzy zdawali maturę dwujęzyczną, ubiegającym się o przyjęcie na studia komisje rekrutacyjne przeliczą wyniki matur, by były porównywalne do matury zdawanej na poziomie rozszerzonym:
Otrzymany wynik zostanie przemnożony przez współczynnik 1,5.
Świadectwo dojrzałości (skala ocen 3–5) | Świadectwo dojrzałości (skala ocen 2–6) | Punkty do rankingu |
---|---|---|
3 | 2 | 30 |
3 | 50 | |
4 | 4 | 70 |
5 | 90 | |
5 | 6 | 100 |
matura międzynarodowa IB SL | nowa matura PP | matura międzynarodowa IB HL | nowa matura PR |
---|---|---|---|
7 | 100% | 7 | 100% |
6 | 90% | 6 | 90% |
5 | 75% | 5 | 75% |
4 | 60% | 4 | 60% |
3 | 45% | 3 | 45% |
2 | 30% | 2 | 30% |
matura europejska (EB) | poziom podstawowy | poziom rozszerzony |
---|---|---|
9,51–10,00 | 100% | 100% |
9,00–9,50 | 85% | 95% |
8,00–8,99 | 80% | 90% |
7,00–7,99 | 70% | 80% |
6,00–6,99 | 60% | 70% |
0,00–5,99 | 0% | 0% |
Informacje zamieszczone są w zakładce Kandydat.
Szczegółowych informacji udzielają jednostki prowadzące poszczególne kierunki studiów.
Kandydat, który chce ubiegać się o przyjęcie na studia stacjonarne lub niestacjonarne, pierwszego lub drugiego stopnia lub jednolite magisterskie w Uniwersytecie Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie zobowiązany jest do:
Skan świadectwa należy dodać w przypadku części matur: matury uzyskanej za granicą, matury EB, IB oraz starej matury (wydawanej do 2004 roku). W innych przypadkach nie ma potrzeby wczytywania skanów.
Kandydaci na studia drugiego stopnia mają obowiązek zamieszczenia w systemie podczas rejestracji skan dyplomu licencjata, inżyniera lub magistra. Kandydaci – absolwenci roku 2024/2025 ubiegający się o przyjęcie na studia drugiego stopnia mogą zamieścić skan zaświadczenia o zdaniu egzaminu dyplomowego i uzyskanej ocenie na dyplomie. Kopię dyplomu wraz z oryginałem do wglądu kandydat zobowiązany jest doręczyć do Centrum Obsługi Studenta.
Kandydat może wnieść opłatę na indywidualnie przypisany mu podczas elektronicznej rejestracji numer konta bankowego. Opłata rekrutacyjna podlega zwrotowi jedynie w przypadku nieuruchomienia kierunku (ścieżki kształcenia) lub rezygnacji kandydata z rekrutacji na studia tylko do momentu ostatniego dnia elektronicznej rejestracji na wybranym kierunku (ścieżce kształcenia) za pomocą kliknięcia przycisku „wycofaj”. Zwroty opłat rekrutacyjnych będą realizowane po zakończeniu całego procesu rekrutacji (listopad–grudzień 2025).
Opłata rekrutacyjna jest osobna dla każdego kierunku studiów (dla każdej ścieżki kształcenia). Jeśli kandydat rejestruje się na przykład na trzy kierunki studiów (trzy ścieżki kształcenia) musi dokonać trzech wpłat.
Jeśli na koncie kandydata nie została zaksięgowana opłata rekrutacyjna należy pilnie skontaktować się Biurem Rekrutacji.
Tak, można założyć indywidualne konto, uzupełnić dane osobowe oraz wybrać kierunek studiów. Wypełniając dane dotyczące wykształcenia – dane z dokumentu świadectwa, zwróć uwagę na to, że nie musisz od razu podawać wszystkich informacji. Żeby dokonać zgłoszenia na studia, wystarczy, że wpiszesz rodzaj dokumentu (na przykład polska nowa matura), rok jego uzyskania oraz kraj wydania.
Po otrzymaniu świadectwa uzupełnij pozostałe pola: numer dokumentu (dla polskiej matury: zaczyna się od M/... lub, dla aneksów maturalnych, AM/...), datę wydania, rodzaj i nazwę instytucji wystawiającej (dla polskiej matury: OKE, które wydało świadectwo), miejsce wydania. Wszystkie te dane będą potrzebne do wydrukowania ankiety osobowej potrzebnej do wpisu na studia. Jeśli nie uzupełnisz tych danych nie będziesz mógł wziąć udziału w dalszym postępowaniu rekrutacyjnym.
O zakwalifikowaniu do przyjęcia nie decyduje kolejność zgłoszeń. Decydują wyniki na świadectwie dojrzałości.
O przyjęcie na studia drugiego stopnia może ubiegać się kandydat, który jest już po obronie pracy dyplomowej. Zamiast dyplomu załącza skan zaświadczenia potwierdzającego obronę.
Jeśli kandydat nie może dokonać wpisu osobiście, powinien wskazać osobę, która na podstawie pisemnego upoważnienia (plik doc, rozmiar 26 KB) zrobi to w jego imieniu. Upoważnienie pisemne nie wymaga potwierdzenia notarialnego. Sposób dokonania wpisu na listę studentów zostanie przekazany przez komisję rekrutacyjną za pośrednictwem indywidualnego konta kandydata w systemie rekrutacyjnym IRK.
W polu „numer świadectwa dojrzałości” należy wpisać numer dokumentu, który kandydat uzyskał po zdaniu egzaminu maturalnego. Gdy kandydat podwyższył wynik lub zdał egzamin z przedmiotów dodatkowych, otrzymuje aneks do świadectwa dojrzałości, który jest dokumentem uzupełniającym – załącznikiem do świadectwa dojrzałości. W tym przypadku w miejscu wpisywania ocen – należy wpisać najwyższy uzyskany wynik z danego przedmiotu.
O tym, które wyniki uwzględniane są w postępowaniu rekrutacyjnym dowiesz się z naszego systemu rekrutacyjnego IRK. Zasady te są zróżnicowane na poszczególnych kierunkach studiów, zależą również od rodzaju zdawanej matury („stara ” (zdawana do roku 2004) lub „nowa”).
Warto zdawać maturę na poziomie rozszerzonym, ponieważ przelicznik wyniku jest korzystniejszy. Zwiększa to szansę przyjęcia na studia, zwłaszcza na obleganych kierunkach. Poniżej przedstawiamy zasady przeliczania wyników egzaminu maturalnego – „nowa matura”.
Wyniki egzaminu maturalnego z części pisemnej komisje rekrutacyjne przeliczają według zasady:
poziom podstawowy 1% pkt = 1 pkt
poziom rozszerzony 1% pkt = 1,5 pkt
Szczegółowe kryteria kwalifikacji określają sposób przeliczania wyników matur.
Gdy kandydat zdawał maturę na obu poziomach – w rankingu uwzględniony zostanie wynik korzystniejszy dla kandydata (nie dotyczy kierunku filologia angielska).
Kandydatów z maturą międzynarodową obowiązują takie same przedmioty egzaminu maturalnego jak kandydatów z nową maturą. Wynik poziomu SL mnożony jest przez współczynnik 1,5. Wynik poziomu HL mnożony jest przez współczynnik 2,0.
Wyniki na świadectwie matury międzynarodowej przeliczane będą w następujący sposób:
matura międzynarodowa IB SL | nowa matura PP | matura międzynarodowa IB HL | nowa matura PR |
---|---|---|---|
7 | 100% | 7 | 100% |
6 | 90% | 6 | 90% |
5 | 75% | 5 | 75% |
4 | 60% | 4 | 60% |
3 | 45% | 3 | 45% |
2 | 30% | 2 | 30% |
Kandydatom, którzy zdawali maturę dwujęzyczną, ubiegającym się o przyjęcie komisje rekrutacyjne przeliczą wyniki matur, aby były porównywalne do matury zdawanej na poziomie rozszerzonym:
Otrzymany wynik zostanie przemnożony przez współczynnik 1,5.
Obywatel polski, który uzyskał świadectwo dojrzałości poza granicami RP jest przyjmowany na wybrany kierunek studiów według zasad dla kandydatów ze „starą maturą” (nie dotyczy kandydatów posiadających świadectwo International Baccalaureate (IB) i European Baccalaureate (EB)).
Trudno jest przewidzieć szanse kwalifikacji na poszczególne kierunki. Zainteresowanie kierunkami w każdym roku jest inne, tak samo jak różne są progi punktowe, które zależą od wyników egzaminów maturalnych kandydatów ubiegających się o przyjęcie na studia. Często kandydaci „asekurują się”, składając podania na kilka kierunków, z których potem rezygnują. Dlatego wskaźniki takie jak liczba kandydatów na miejsce, czy próg punktowy są często mylące. Szczególnie dotyczy to dolnego progu punktowego.
Wczytaj do systemu IRK zdjęcie zgodne z wymaganiami do polskiego dowodu osobistego. Ta fotografia będzie potem wykorzystana w Twojej legitymacji studenckiej, dlatego musi być odpowiednia do użycia w oficjalnym dokumencie. W zakładce zdjęcie (w systemie rekrutacyjnym na koncie kandydata) opisane są szczegółowe wymagania dotyczące zdjęć.
Po zakwalifikowaniu – w dniu wpisu – konieczne jest złożenie następujących dokumentów:
Każdy kandydat na indywidualnym koncie w systemie rekrutacyjnym będzie mógł sprawdzić wyniki postępowania kwalifikacyjnego.
O kryteria przyjęć na wszystkie kierunki studiów, o zasady przeliczania wyników egzaminu maturalnego, a także o wymagane w procesie rekrutacji dokumenty możecie zapytać pracowników Biura Rekrutacji.
Biuro Rekrutacji
Kraków, ul. Podchorążych 2, pokoje 50 i 51
telefony: 12 662 60 93, 12 662 74 80, 12 662 63 45
rekrutacja@uken.krakow.pl
Adres jednostki | Kierunek |
---|---|
Instytut Bezpieczeństwa i Informatyki Kraków, ul. Ingardena 4, pokój 203N Kraków, ul. Podchorążych 2, pokój 418N |
bezpieczeństwo międzynarodowe |
Instytut Biologii i Nauk o Ziemi |
bioinformatyka |
Instytut Dziennikarstwa i Stosunków Międzynarodowych Kraków, ul. Podchorążych 2, pokój 420 telefony 12 662 64 46, 12 662 64 47 idsm@uken.krakow.pl strona internetowa Instytutu Dziennikarstwa i Stosunków Międzynarodowych |
dziennikarstwo |
Instytut Filologii Angielskiej Kraków, ul. Karmelicka 41, pokój 203 telefon 12 662 62 05 filologia.angielska@uken.krakow.pl |
filologia angielska |
Instytut Filologii Polskiej Kraków, ul. Podchorążych 2, pokój 563 telefon 12 662 61 44 polon@uken.krakow.pl |
biolingwistyka z komunikacją kliniczną filologia polska kulturoznawstwo i wiedza o mediach lingwistyka kliniczna media content & creative writing |
Instytut Historii i Archiwistyki Kraków, ul. Podchorążych 2, pokój 324 telefon 12 662 61 82 historia@uken.krakow.pl |
archiwistyka, biurowość i cyfryzacja |
Instytut Malarstwa i Edukacji Artystycznej Kraków, ul. Mazowiecka 43a, pokój 23 telefon 12 662 66 72 imiea@uken.krakow.pl strona internetowa Instytutu Malarstwa i Edukacji Artystycznej |
art & science |
Instytut Matematyki Kraków, ul. Podchorążych 2, pokój 213a telefon 12 662 62 73 instmat@uken.krakow.pl |
matematyka |
Instytut Nauk o Informacji Kraków, ul. Podchorążych 2, pokój 354 telefon 12 662 61 68 inoi@uken.krakow.pl |
architektura informacji |
Instytut Nauk o Zdrowiu |
bezpieczeństwo zdrowotne logopedia |
Instytut Nauk Technicznych Kraków, ul. Podchorążych 2, pokój 32 telefon 12 662 63 31 technika@uken.krakow.pl |
edukacja techniczno-informatyczna |
Instytut Neofilologii ul. Podchorążych 2, pokój 101 Kraków, ul. Podchorążych 2, pokój 255 ul. Studencka 5, pokój 101 ul. Studencka 5, pokój 101 ul. Podchorążych 2, pokój 101 |
filologia germańska |
Instytut Pedagogiki |
pedagogika |
Instytut Prawa, Ekonomii i Administracji Kraków, ul. Podchorążych 2, pokój 234 Kraków, ul. Podchorążych 2, pokój 234 Kraków, ul. Podchorążych 2, pokój 236 strona internetowa Instytutu Prawa, Ekonomii i Administracji |
administracja ekonomia finanse geodezja i geoinformacja gospodarka przestrzenna gospodarka przestrzenna i zarządzanie nieruchomościami kryminalistyka logistyka prawo |
Instytut Psychologii Kraków, ul. Podchorążych 2, pokój 348 telefon 12 662 62 29 psych@uken.krakow.pl |
psychologia |
Instytut Socjologii |
filozofia rozwoju osobowego z elementami psychologii kognitywistyka public relations i kultury cyfrowe socjologia |
Instytut Sztuki i Designu strona internetowa Instytutu Sztuki i Designu
|
art & design |
Instytut Zarządzania i Spraw Społecznych Kraków, os. Stalowe 17, pokój 112 Kraków, ul. Podchorążych 2, pokój 442 strona internetowa Instytutu Zarządzania i Spraw Społecznych |
praca socjalna turystyka i rekreacja zarządzanie zarządzanie kryzysowe zarządzanie w służbach społecznych |