Miejsce: Muzeum Krakowa, Pałac Krzysztofory | Miejscowość: Kraków
„Kierunek: dziedzictwo. Dziedzictwo kulturowe miasta w dydaktyce akademickiej i muzealnej – sympozjum”
termin: 18 listopada 2025 roku, godzina 9.00–16.00
miejsce: Muzeum Krakowa, Pałac Krzysztofory, Rynek Główny 35, sala Miedziana (pierwsze piętro)
Sympozjum jest kolejną odsłoną cyklu spotkań zapoczątkowanych w roku 2023. Realizowane jest przez Muzeum Krakowa we współpracy z Uniwersytetem Komisji Edukacji Narodowej na podstawie wiążącej obie strony umowy o współpracy. Sympozjum jest też forum do dyskusji i kształtowania kierunku przyszłych działań oraz prezentacji efektów zrealizowanych przedsięwzięć na styku środowiska muzealnego i uniwersyteckiego. Jest też przestrzenią aktywności Centrum Badań Muzeologicznych, działającym przy UKEN.
Charakterystycznym rysem cyklu konferencji jest dyskusja nad wielowymiarowością edukacji realizowanej w muzeach, przez muzea i z ich inicjatywy we współpracy i przy wsparciu środowisk akademickich kształcących przyszłe kadry muzealne.
Jednym ze stałych elementów spotkań jest wręczanie certyfikatów przewodnickich studentom, którzy w poprzednim roku akademickim ukończyli kurs Ekspozycje muzealne Muzeum Krakowa realizowany na UKEN.
Trzecia edycja seminarium będzie adresowana dla muzealników, studentów, nauczycieli akademickich, badaczy, edukatorów kulturowych oraz mieszkańców zainteresowanych tematyką dziedzictwa, przestrzeni miejskiej i innowacyjnymi metodami nauczania. Jej celem będzie przede wszystkim wymiana doświadczeń praktycznych i teoretycznych oraz wspólna refleksja nad tym, jak wiedza o niematerialnym dziedzictwie – zwyczajach, języku, pamięci lokalnej, praktykach społecznych – może być skutecznie przekazywana w środowiskach akademickich i muzealnych.
godzina 9.00–9.45
Rozpoczęcie sympozjum i uroczyste wręczenie certyfikatów przewodnickich studentom
Wystąpienia:
prof. dr hab. Piotr Borek, Rektor UKEN
dr hab. prof. UKEN Konrad Meus, Dyrektor Instytutu Historii i Archiwistyki UKEN
dr Michał Niezabitowski, Dyrektor MK
godzina 9.45–11.15
Panel ekspercki
Moderowanie: dr Mirosław Płonka
Trójkąt dziedzictwa – pomiędzy miastem, muzeum i akademią
Panel otwierający poświęcony jest refleksji nad współczesnym wymiarem edukacji o dziedzictwie kulturowym – z perspektywy instytucji kultury i uczelni. Paneliści podzielą się swoimi doświadczeniami z prowadzonych projektów dydaktycznych czy edukacyjnych, wskazując na najważniejsze wyzwania i kierunki rozwoju edukacji heritologicznej, łączącej wiedzę teoretyczną z praktyką, uwzględniając zarówno aspekty historyczne, społeczne, jak i tożsamościowe. Będą się starali pokazać, że dziedzictwo nie jest tylko elementem ochrony, ale także przestrzenią dialogu, negocjacji znaczeń i budowania relacji między przeszłością a teraźniejszością.
Dyskusja
Przerwa kawowa
godzina 11.45–13.15
Panel uniwersytecko-muzealny
Moderowanie: dr Monika Widzicka
Miasto jako aula – w trakcie panelu z udziałem akademików reprezentujących UKEN, jak i specjalistów zajmujących się upowszechnianiem wiedzy o dziedzictwie kulturowym, będziemy poszukiwać odpowiedzi na pytanie jak przestrzeń Krakowa może być wykorzystywana jako otwarte laboratorium wiedzy o dziedzictwie w naukach humanistycznych, społecznych i turystyce kulturowej. Paneliści podejmą ponadto refleksję nad tym, jak miejska przestrzeń historycznego miasta może pełnić rolę żywej auli, laboratorium kulturowego i platformy współpracy pomiędzy instytucjami kultury a światem nauki.
Dyskusja
Przerwa obiadowa
godzina 13.45–15.45
Panel studencki
Moderowanie: dr Michał Grabowski
Mosty dziedzictwa – uniwersytet w ruchu – Trzeci panel, zgodnie z tradycją, odda głos studentom, co dodatkowo podkreśli ideę dialogu międzypokoleniowego. W kontekście edukacji o dziedzictwie kulturowym – zarówno materialnym, jak i niematerialnym – przekraczanie „mostów” oznacza zmianę perspektywy oraz przełamywanie barier między wiedzą teoretyczną a praktyką społeczną, między badaniami naukowymi a działaniem, między instytucją a żywą tkanką miejską.
Panel stanie się przestrzenią refleksji studentów i młodych badaczy nad formami edukacji w przestrzeni miejskiej. Jego celem będzie próba poszukiwania odpowiedzi na poniższe pytanie jak postmilenijne pokolenia interpretują dziedzictwo miejskie – i czy robią to inaczej niż eksperci? Jaka jest rola mentorów, wykładowców i instytucji w procesie edukacji heritologicznej?
Dyskusja
Zakończenie sympozjum
Wspierane przez iCagenda