studia drugiego stopnia, profil ogólnoakademicki

 

Sylwetka absolwenta

Absolwent/ka studiów drugiego stopnia kierunku kulturoznawstwo i wiedza o mediach to specjalista/ka o zaawansowanym, interdyscyplinarnym wykształceniu humanistycznym, łączącym pogłębioną wiedzę z zakresu literaturoznawstwa z uporządkowaną znajomością nauk o sztuce, nauk o kulturze i religii, komunikacji społecznej i mediów, a także elementów psychologii, socjologii, prawa, ekonomii, finansów oraz zarządzania i jakości.

Absolwent/ka zna i rozumie specjalistyczną terminologię oraz zaawansowane metody badawcze wykorzystywane do analizy tekstów kultury, procesów komunikacyjnych i praktyk medialnych. Potrafi identyfikować, rozumieć i interpretować zjawiska oraz procesy kulturowe i medialne, z wykorzystaniem metod charakterystycznych dla kluczowych dyscyplin kierunku. Integruje różne perspektywy badawcze i stosuje je w analizach porównawczych i interpretacjach tekstów literackich, audiowizualnych, performatywnych i medialnych.

Potrafi przygotowywać zróżnicowane wypowiedzi pisemne, ustne i multimedialne – zarówno akademickie, jak i krytyczne, popularyzatorskie czy projektowe – wykorzystując przy tym specjalistyczne ujęcia teoretyczne oraz różnorodne źródła wiedzy.

Posługuje się językiem specjalistycznym, a także językiem obcym na poziomie B2+Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy, także w kontekście naukowym i zawodowym.

Absolwent/ka samodzielnie gromadzi, selekcjonuje i przetwarza informacje, przygotowuje bibliografię, planuje badania i projekty oraz rozwiązuje złożone problemy merytoryczne i praktyczne, wykorzystując zaawansowane narzędzia metodologiczne oraz techniki informacyjno-komunikacyjne. Formułuje i testuje hipotezy, prowadzi debatę, kieruje pracą zespołu, inicjuje działania kulturowe i edukacyjne w środowisku lokalnym i medialnym.

Cechuje się odpowiedzialnością społeczną i zawodową, rozumie znaczenie zasad etycznych i ochrony własności intelektualnej, orientuje się w prawnych, ekonomicznych i organizacyjnych uwarunkowaniach działalności kulturalnej i medialnej. Potrafi działać przedsiębiorczo i twórczo, projektując i wdrażając działania zgodne z celami społecznymi, obywatelskimi i kulturotwórczymi. Absolwent/ka rozumie rolę literatury, kultury i mediów w kształtowaniu tożsamości narodowej i lokalnej, aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym i społecznym, zarówno jako twórca/ka, organizator/ka, jak i refleksyjny/a uczestnik/czka. Wspiera rozwój kultury humanistycznej, dialog międzykulturowy oraz wspólnotowe formy komunikacji i edukacji.

Jest przygotowany/a do pracy między innymi w instytucjach kultury, mediach, organizacjach społecznych i sektorze kreatywnym, a także do samodzielnej działalności badawczej, doradczej lub projektowej. Może kontynuować edukację na studiach trzeciego stopnia lub studiach podyplomowych, rozwijając zarówno ścieżkę naukową, jak i zawodową.

 

Uzyskiwane kwalifikacje oraz uprawnienia zawodowe

Absolwent/ka jest przygotowany/a do pracy w różnych instytucjach kultury i mediach, zgodnie z profilem wybranej specjalizacji. Posiada kompetencje niezbędne do pracy w kulturze i branżach kreatywnych. Jest przygotowany do podejmowania działań związanych z obsługą mediów społecznościowych, analizą raportów medialnych i trendów rynkowych w obszarze kultury.

W zależności od wybranej specjalności absolwent posiada kompetencje niezbędne do wykonywania profesji i / lub obejmowania stanowisk:

  • animatora/ki kultury (inicjuje, organizuje i upowszechnia kulturę i sztukę w publicznych placówkach kulturalno-oświatowych oraz w środowisku lokalnym; kształtuje upodobania i zainteresowania kulturalne i artystyczne różnych grup społecznych; wspomaga artystyczną twórczość amatorską); kierownika domu kultury (kieruje pracą domu kultury w zakresie udzielonych pełnomocnictw i upoważnień zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa; upowszechnia i promuje kulturę; organizuje różnorodne formy edukacji kulturalnej i społecznej; planuje zadania i zarządza grupą podległych pracowników; nadzoruje i utrzymuje kontakt z przedstawicielami organizacji kulturalnych, towarzystwami, kolekcjonerami)
  • menedżera/ki projektu kulturalnego (bezpośrednio zarządza projektem, rozumianym jako tymczasowe przedsięwzięcie podejmowane w celu stworzenia unikalnego produktu, usługi lub innego produktu kulturalnego; odpowiada za osiągnięcie wyznaczonych celów projektu w wyznaczonym czasie, przy określonych zasobach i założonym budżecie; zajmuje się planowaniem, organizowaniem, nadzorowaniem realizacji i rozliczaniem projektów o charakterze inwestycyjnym, organizacyjnym, ekonomicznym, edukacyjnym, społecznym, informatycznym itp.) – specjalność menedżer i animator kultury.

 

Dostęp do dalszych studiów

Uzyskany tytuł magistra daje możliwość podnoszenia kwalifikacji na studiach podyplomowych i ubiegania się o przyjęcie do szkoły doktorskiej.

 

Kontakt

Instytut Filologii Polskiej
Kraków, ul. Podchorążych 2, pokój 563
telefon 12 662 61 44
polon@uken.krakow.pl

strona internetowa Instytutu Filologii Polskiej