Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Kultury Muzyki Popularnej III: miejsca i materie”

ogolnopolska-konferencja-naukowa-kultury-muzyki-popularnej-iii
Kategoria
Nauka
Termin
25 września 2025 - 26 grudnia 2025
Miejsce
Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie: Audytorium - Podchorążych, 2
Kraków

 

Katedra Mediów i Badań Kulturowych Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie zaprasza do udziału w ogólnopolskiej konferencji naukowej „Kultury muzyki popularnej III: miejsca i materie”.

Trzecia edycja wydarzenia poświęcona będzie dwóm kluczowym kategoriom współczesnej humanistyki – miejscom i materiom – analizowanym w kontekście szeroko rozumianych kultur muzycznych. Celem konferencji jest stworzenie przestrzeni do interdyscyplinarnej refleksji nad relacjami muzyki popularnej z przestrzenią, materialnością, tożsamością oraz praktykami kulturowymi.

Organizatorzy proponują następujące obszary tematyczne, jednocześnie pozostając otwartymi na inne propozycje wystąpień:

  1. Miejsca i przestrzenie w kulturach muzyki popularnej
    • przestrzenie i miejsca w optyce geografii muzyki,
    • przestrzeń a tożsamość (indywidualna, zbiorowa, artystyczna, fanowska),
    • kluby, areny, stadiony, sceny, przestrzenie koncertowe i festiwalowe,
    • miejsca oporu i miejsca pamięci w kulturach muzycznych,
    • nie-miejsca w perspektywie antropologii muzyki popularnej,
    • piosenka a dziedzictwo kulturowe,
    • turystyka muzyczna i mobilność,
    • przestrzenie praktyk fanowskich,
    • doświadczenia wykorzenienia, przemieszczenia i przesiedlenia w muzyce popularnej,
    • lokalność i globalność zjawisk muzycznych,
    • sceny muzyczne jako lokalne mikro-zjawiska,
    • festiwalowe topografie i mitologie,
    • miasto i wieś jako przestrzenie kształtowania muzycznych tożsamości.
  2. Materie i materialności w kulturach muzyki popularnej
    • materialność jako temat badań muzykoznawczych,
    • nowe materializmy w badaniach muzyki popularnej,
    • wideoklipowe reprezentacje materialności ciała,
    • kultura muzyczna w perspektywie „zwrotu ku rzeczom”, humanistyki transmedialnej oraz post- i transhumanistyki,
    • (nie)materialność wirtualnych przestrzeni muzycznych,
    • materialność performansów – występy na żywo vs. koncerty wirtualne,
    • dyskusje wokół instrumentów muzycznych,
    • nośniki dźwięku jako przedmiot badań nad muzyką popularną.

Zapraszamy badaczy, doktorantów oraz wszystkie osoby zainteresowane współczesnymi studiami nad muzyką popularną do udziału w konferencji i wspólnej wymianie refleksji.

 
 

Wspierane przez iCagenda