W ramach projektu badawczo-artystycznego (Nie)codzienna. Sztuka i kontekst realizowanego z inicjatywy Instytutu Malarstwa i Edukacji Artystycznej Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie profesor Piotr Jargusz przygotował kolejną serię swoich „obrazów ulicznych” z myślą o ich wprowadzeniu w ogólnodostępną przestrzeń otaczającą budynek Manggha (muzealne maszty i słup ogłoszeniowy). Rezygnacja z sali wystawowej, zatrzymanie sztuki niemalże „dwa kroki” od miejsca rutynowo jej przeznaczonego to znaczący gest artysty, który od blisko dwudziestu lat konsekwentnie przekracza granice tradycyjnie pojmowanego malarstwa tworząc na szarym, pakunkowym papierze obrazy nalepiane na miejskie słupy ogłoszeniowe. Jego intencją jest kreowanie sztuki pogranicza - między malarstwem a performansem, między estetyką a sytuacją społeczną. Choć Piotr Jargusz korzysta z malarskiego języka wizualnego to ważniejszy dla niego jest sam akt obecności przypadkowego widza/przechodnia i sytuacja, którą swoją sztuką wywołuje.
W nowym cyklu „Frasobliwych i klęczących” wychodzi poza oczywisty religijny schemat ikonograficzny aby uzmysłowić nam, że postać klęcząca może być uniwersalnym znakiem pokory, namysłu i gestu zatrzymania się w biegu życia. W postaci frasobliwego można dostrzec symbol codziennego, egzystencjalnego smutku, zagubienia, poczucia braku sensu ale też uwrażliwienia na drugiego człowieka i jego doznania. Dla artysty niezwykle istotne jest tworzenie w przestrzeni publicznej takiej sztuki, która staje się jedynie subtelną interwencją. Ma być zauważana inaczej niż agresywne wizualnie, powierzchowne reklamy, jej intencją jest wywoływanie refleksji i emocji u odbiorcy.
Prezentacji nowych obrazów ulicznych profesora Piotra Jargusza „Frasobliwi i klęczący” będą towarzyszyć spacery, spotkania i warsztaty z artystą współorganizowane z Muzeum Manggha.
fot. karnet.krakowculture.pl
Wspierane przez iCagenda